• «احساس خطر میکنم!»
    «احساس خطر میکنم!»

    «حرکت جامعه باید به سمت آن تعالی و آن ارزشها، حرکت به سمت بالا باشد؛ حرکت مثبت باشد. این حرکتهای به سمت پائین، همان بیماریهائی است که برای نظام اسلامی ممکن است پیش بیاید؛ و این خطر برای نظام اسلامی است؛ مردم باید بیدار باشند.» مقام معظم رهبری ۱۳۸۸/۰۶/۲۰

  • اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.
    اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.

    نقطه‌ى کانونى اقتصاد مقاومتى عبارت است از درون‌زایى در کنار برون‌گرایى. درون‌زایى به معناى انزواطلبى تعبیر نشود؛ درون‌زایى با نگاه به بیرون و با گرایش به بیرون جامعه امّا تکیه به توانایى درونى و به ظرفیّت درونى.

    (بیانات رهبری- 1393/01/06)

  • نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
    نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
  • اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
    اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
  • اللهم عجل لولیک الفرج
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • «حوزه‌ی علمیه انقلابی»
    «حوزه‌ی علمیه انقلابی»

     «اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه‌ی علمیه «انقلابی» بماند؛ زیرا اگر حوزه‌ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵

  • (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)
    (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)

    پیامبر اکرم این هدف را دنبال میکرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد. هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دلها برسد.

  •                                                                            واجب همیشگی
    واجب همیشگی
  • اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها
    اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها

    «قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ» (ال عمران‏26)

  • السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره
    السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره

c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_khadije.jpgنقش و جایگاه حضرت خدیجه(سلام الله علیها)در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی؛

یادداشت حاضر به مناسبت سالروز رحلت شهادت‏ گونه بانوی فداکار و یار باوفای نبی مکرم اسلام، حضرت خدیجه(سلام الله علیها)، مروری اجمالی بر شخصیت آن بانوی مکرمه و نیز نقش بی‏ نظیر ایشان در مرحله آغازین انقلاب نبوی خواهد داشت.

 

نگاهی اجمالی به شخصیت و فضائل حضرت خدیجه(سلام الله علیها)

بر اساس منابع تاریخی، حضرت خدیجه(سلام الله علیها) در خانواده‏ ای موحّد و مؤمن به آئین ابراهیم حنیف و در مکه دیده به جهان گشود. پدر گرانقدر این بانوی مکرمه، «خُوَيلِد» فرزند اَسَد، و مادر بزرگوار ایشان، «فاطمه»، دخت زائده، از موحدین مکه بودند که از لحاظ نسبی با پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) پیوند دارند؛ بر این اساس حضرت خدیجه(سلام الله علیها) از لحاظ نسبی از تیره قریش است که از سوى پدر در نياى سوّم (قُصَىّ) و از سوى مادر در نياى هشتم (لُؤَىّ) با پيامبر اکرم(صل الله علیه و آله) پیوند نسبی می‏یابد. (ن.ک. سیره ابن‏ هشام، 2: 8)

اجداد این بانو نیز نسل اندر نسل از بزرگان و موحدان عصر و معاصر خویش به شمار می‏رفتند. (ن.ک. الانوار الساطعه سيلاوى: 9؛ تاريخ مكّه ازرقى، ۱: ۱۴۹ و 226)

آن بانو در زمان خود همچون آباء و اجداد خویش، از لحاظ حسب، نسب و ثروت و شخصیت، در زمره سرآمدان و بلکه در رأس آنها قرار داشت؛ چنانکه رهبر معظم انقلاب در این ‏باره می‏فرماید: «خدیجه هم بانوی اوّل مکه و از لحاظ حسب و نسب و ثروت، شخصیت برجسته‌ای بود» ( 1379/2/23)
در منابع تاریخی و دینی نیز القاب و اوصاف گوناگونی برای آن بانو ذکر شده است. اولین کنیه آن بانو مکرمه را باید از زبان قرآن شنید که او و دیگر همسران پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) را «ام المومنین» لقب داده است (احزاب: 6)

همچنین خدای متعال با عنوان «مبارکه» آن بانو را به حضرت عیسی معرفی نموده است(کحل‏ البصر محدث قمی: 70)

براساس روایات، در انجیل نیز با همین عنوان از آن بانو یاد شده است. (بحارالانوار، 43: 22)

پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) نیز ایشان را «برترین و بهترین امهات مومنین» دانسته (الانوار الساطعهًْ: ۲۲۶)، و به هنگام معرفی آن بانو به جبرائیل امین، از ایشان با تعبیر «هذِهِ صِدِّيقَهًْ أُمَّتِي؛اين صدّيقه امّت من است» یاد کرده است.(البدایه و النهایه ابن ‏کثیر، 2: 62)

حضرت امام صادق(علیه السلام) می‏فرماید مقصود از صدیقه، «معصومه» است. (اصول کافی، 1: 459)

حضرت امیرالمومنین(علیه السلام)در وصف آن حضرت از تعبیر «سيّدهًْ النّسوان» استفاده نموده است. (بحارالانوار، 35: 143)

و حضرت امام کاظم(علیه السلام) ایشان را «سیده قریش» نام نهاده است. (قرب ‏الاسناد: 252)

پیش از اسلام نیز با عناوینی زیبنده همچون«سیده نساء قریش» (شرح المواهب اللدنيّة زرقانى،۱: ۱۹۹) و «طاهره» (الاصابة ابن حجر، 8: 60) از ایشان یاد شده است.

در یکی از زیارات نبی مکرم(صل الله علیه و آله) نیز با اوصافی همچون «صدّيقه، طاهره، زكيّه، راضيه، مرضيّه، خديجه كبرى و امّ المؤمنين» به آن بانو سلام داده شده است(بحارالانوار، 100: 189)

در بیان و بنان و سیره نبوی نیز حضرت خدیجه(سلام الله علیها) از چنان قدر و منزلتی برخوردار است که هیچ یک همسران پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) و نیز هیچ یک بانوان امت اسلام به آن جایگاه رفیع نظر نتوانند داشت.

 

برخی از بیانات آن رسول گرانقدر درباره آن بانوی مکرمه - که عموماً در منابع پیروان مکتب خلفا ذکر شده - از قرار ذیل است:

«خديجه، صدّيقه امّت من است» (البدایه و النهایه، 2: 62)

«هر روز چندين بار خداوند با خديجه بر فرشتگان مباهات مى ‏كند» (بحارالانوار، 16: 88)

«خديجه برترين امّهات مؤمنين است» (الانوارالساطعه: 7)

«هرگز خدا همسرى بهتر از او براى من جايگزين نكرده است» (فتح ‏الباری، 7: 140)

«برترين بانوان بهشتىخديجه دخت خويلد و فاطمه دخت محمّد است» (فتح ‏الباری، 7: 139)

«خديجه بر بانوان امّت من برترى داده شده است»(تاریخ دمشق، 74: 84)

«خداوند محبّت خديجه را بر من ارزانى داشت» (كفاية الطالب: 359)

«خديجه در ايمان به خدا و من، گوى سبقت را از همه بانوان عالم ربود» (مستدرک حاکم نیشابوری، 3: 184)

«خداوند شكم مادرت را (خطاب به حضرت فاطمه(س)) ظرف امامت قرار داد» (مناقب آل ابى طالب، 3: 383)

«مريم بهترين بانوان زمان خود و خديجه بهترين بانوان زمان خويش است»(صحیح بخاری، 5: 47)

 

c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_khadije10.jpgمروری بر نقش حضرت خدیجه(سلام الله علیها) در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی؛

چنانکه گذشت حضرت خدیجه(سلام الله علیها) در سال‏های آغازین انقلاب نبوی، حضور فعال و فداکارانه‏ ای داشت و متأسفانه ظلم ظالمان و نیز دست اجل فرصتی بیشتر برای خدمت به اهداف الهی نبی مکرم(صل الله علیه و آله) به آن بانوی مکرمه را نداد.
یکی از نمودهای بارز موفقیت نبی مکرم(صل الله علیه و آله) در عملیات فردسازی، تربیت و همراه کردن تعدادی از اصحاب و یاران حضرتش بود که با جان و مال خود در راه اهداف الهی آن حضرت حرکت کرده و ایشان را مورد حمایت خویش قرار می‏دادند. از جمله این شخصیت‏ها، بانوی بزرگ اسلام، بانو خدیجه کبری(سلام الله علیها) می‏باشد. در ادامه به برخی از اقدامات و تاثیرات آن حضرت در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی، -که عموم آنها به مرحله ایجاد و سپس مرحله استقرار انقلاب نبوی مربوط است- اشارتی خواهد شد. 

 

اعلان ایمان و پیروی از پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) در دوران اختناق؛

برای شروع هر انقلابی، اولین نیاز رهبر آن انقلاب، نیاز به پیرو و یار و یاور است. حضرت خدیجه(سلام الله علیها) به همراه حضرت علی( علیه السلام) اولین کسانی بودند که به آن حضرت ایمان آوردند و در این راه تمام سختی‏ها را به جان خریدند. روشن است که اعلام ایمان و پیروی در آغاز انقلابی که رهبر آن هیچ قدرت و ثروتی ندارد و حتی در ظاهر، امید هیچ پیروزی نیز در کار نیست، خود بزرگ‌ترین حمایت برای رهبری آن انقلاب به شمار می‏رود؛ اگرنه ایمان آوردن بعداز کسب پیروزی‏ و قدرت، از لحاظ ارزش و تاثیر قابلیت مقایسه با ایمان و پیروی در آغاز انقلاب را ندارد.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به اهمیت پیروی از رهبری یک انقلاب در دوران سختی و مرارت می‏فرماید: «وقتی که اوضاع خوب است، کسانی که دور محور یک رهبری جمع شده‌اند، همه از اوضاع راضیند؛ می‏گویند خدا پدرش را بیامرزد، ما را به این وضع خوب آورد. وقتی سختی پیدا می‏شود، همه دچار تردید می‏شوند» ( 1377/02/07)

روشن است که این سختی‏ ها در آغازینگاه یک انقلاب، به دلیل فقدان پشتوانه مالی و نظامی، از کم و کیف بیشتری برخوردار است و طبیعتاً پیروی از یک رهبر در این ایام ارزش و اهمیت والائی داشته و در پیشبرد اهداف انقلابی رهبری تاثیر بنیادینی دارد. از این منظر ایمان آوردن حضرت خدیجه(سلام الله علیها) و حضرت علی( علیه السلام) در اولین ساعات بعثت نبی مکرم(صل الله علیه و آله) و پیروی این هر دو از آن حضرت از اهمیت والائی برخوردار است.

 

حمایت مالی مستقیم و غیرمستقیم؛

حضرت خدیجه(سلام الله علیها) اولین شخصیتی بود که به حمایت تمام ‏قد از پیامبراکرم(صل الله علیه و آله) اهتمام نمود و در این راه جان و مال خود را فدا نمود.

اهمیت حمایت ‏های همه‏ جانبه، بخصوص حمایت مالی حضرت خدیجه(سلام الله علیها) از نبی مکرم(صل الله علیه و آله) در آغازینگاه انقلاب نبوی آنگاه روشن می‏شود که بدانیم - به تعبیر رهبر معظم انقلاب - در دوران انقلاب و اختناق نقش کمک‏های مالی نقشی بنیادین است و اگر در ابتدای انقلاب نبوی کمک‏های مالی حضرت خدیجه(سلام الله علیها) نبود، به احتمال زیاد فرآیند تکاملی انقلاب نبوی در آغاز راه مختل می‏گردید:

«خدیجه‌ کبرى علیها‌الصلاهًْ والسلام در آغاز اسلام ایمان آورد؛ بزرگ‌ترین حرکت را به عنوان یک بانوى کامله و عاقله و بزرگوار انجام داد، اول مؤمن به اسلام او بود، بعد هم همه‌ ثروت خود را در راه دعوت اسلام و ترویج اسلام خرج کرد، و تأثیر این کار را کسانى مى‌دانند که در مبارزات و دوران اختناق نقش کمک‌هاى مالى را به مبارزین تجربه کردند. که اگر کمک‌هاى خدیجه علیهاالسلام نبود شاید در حرکت اسلام و پیشرفت اسلام یک اختلال و وقفه‌ عمده‌اى به وجود مى‌آمد» (رهبر معظم انقلاب، 1365/03/02)

 

حمایت‏های مالی حضرت خدیجه(سلام الله علیها) از انقلاب نبوی صرفاً به حمایت‏های مستقیم ختم نمی‏شود؛ و حمایت‏های مالی غیرمستقیم آن بانو در دوران سخت تحریم قریش نیز از ایجاد خلل در فرآیند انقلاب نبوی جلوگیری کرده است. توضیح اینکه حضرت خدیجه(سلام الله علیها) پیش‌از ازدواج با نبی مکرم(صل الله علیه و آله) از تجار نامی حجاز به شمار می‏رفت و روابط خوبی با دیگر تجار داشت. در دوران سخت تحریم در شعب ابی‏طالب این بانو از این روابط بهره می‏گرفت و به اصطلاح امروزی تحریم‏های قریش را دور می‏زد. این امر نیز نکته ‏ای مهم در تحلیل نقش آن بانو در پیشرفت اسلام است که نباید از چشم دور بماند، چنانکه رهبر معظم انقلاب از این امر به عنوان یکی از مزایا و خدمات آن بانو نسبت به اسلام یاد کرده است.

 

ایستادگی و مقاومت در تحریم و محاصره شعب ابی‏طالب؛

تاریخ حکایت‏گر آن است که هر گاه ندایی و انقلابی در راستای حق ‏طلبی و بر ضد ستمگری و استبداد قد برافراشته است، مستکبران و مستبدان از هر راهی برای نابودی و خاموش کردن آن انقلاب بهره گرفته‏ اند. حملات سرد و گرم، مبارزات مخفی و عیان، تهاجم فرهنگی و نرم و... از جمله این هجمه‏ ها، هجمه اقتصادی در قالب محاصره و تحریم اقتصادی است.

آن چیزی که امروز ملت مسلمان ایران با آن مواجه است. از قضا دشمنان پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) نیز پس‌از ناکامی در متوقف کردن انقلاب نبوی، با استفاده از محاصره و تحریم اقتصادی-سیاسی و فرهنگی تلاش نمودند پیروان پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) را از اطراف او پراکنده و انقلاب الهی آن حضرت را از پای درآورند.

براساس گزارشات مسلّم تاریخی، ستمگران مکه در راستای این تصمیم، پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) و وابستگان و اطرافیان و پیروان حضرتش را در شعب ابی‏طالب تحت محاصره همه جانبه ‏ای قرار دادند: محاصره سیاسی، محاصره فرهنگی، محاصره اقتصادی و ... محاصره شعب ابی‌طالب که تا سه سال ادامه داشت.
چنانکه تاریخ نقل کرده، یاران و پیروان صدیق پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) با تکیه بر ایمان مستحکم خویش در این راه ایستادند و مقاومت نمودند؛ ولی در عین حال «همه سختی‌ها به دوش پیامبر فشار می‏آورد»

در همین اوضاع بود که حضرت خدیجه(سلام الله علیها) تمام قد به حمایت از پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) پرداخت و در این راه تمامی اموال خویش را تقدیم نمود. همچنین در این مدت به حمایت عاطفی و  معنوی از آن حضرت همت گمارد و همواره به آن حضرت دلگرمی بخشید. در این میان، تنها مونس و غمخوار آن حضرت، حضرت خدیجه(سلام الله علیها) بود.

در حقیقت اقدامات حضرت خدیجه(سلام الله علیها) در این ایام بخشی معطوف به کلّ مسلمین بود که به عنوان بانوی اول اسلام و مادر تمامی مؤمنین، مادرانه به اوضاع مسلمین رسیدگی می‏کرد و با هزینه کرد ثروت خویش روحیه استقامت و پایداری را در آنها زنده نگاه می‏داشت. بخشی دیگر نیز معطوف به شخص نبی مکرم(صل الله علیه و آله) بود و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حضرت خدیجه(سلام الله علیها) در تمام ایام عمر و خصوصا در ایام سخت شعب ابی‏طالب «بزرگترین کمک روحی برای پیامبر به‌شمار می‏رفت».

این هر دو سنخ اقدام، از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار در گذار از ایام محاصره و تحریم و پیروزی اولیه اسلام به شمار می‏رود. رهبر معظم انقلاب در تبیین و تحلیل دوران محاصره و تحریم در شعب ابیطالب و مقاومت مسلمین در این ایام و عامل این استقامت می‏فرماید:

«همان ایستادگىِ اول بعثت، منجر می‏شود به استقامت عجیب سه سال در شعب ابی‌طالب. شوخی نیست؛ سه سال در یک دره‌ای در مجاورت مکه، بدون آب، بدون گیاه، در زیر آفتاب سوزان. پیغمبر، جناب ابی‌طالب، جناب خدیجه، همه‌ مسلمان‌ها و همه‌ خانواده‌هایشان توی این تکه - شکاف کوه - زندگی کردند. راه هم بسته بود که برای اینها غذا نیاید، خوراک نیاید. گاهی در ایام موسم - که بر طبق سنن جاهلی آزاد بود، یعنی جنگ نبود – می‏توانستند داخل شهر بیایند، اما تا می‏خواستند جنسی را در دکانی معامله کنند، ابوجهل و ابولهب و بقیه‌ بزرگان مکه به نوکرها و فرزندان خودشان سفارش کرده بودند که هر وقت آنها خواستند جنسی را بخرند، شما وارد معامله شوید، دو برابر پول بدهید، جنس را شما بخرید و نگذارید آنها جنس بخرند. با یک چنین وضعیت سختی سه سال را گذراندند. این شوخی است؟ آن استقامت اوّلی، آن عمود مستحکم این خیمه، آن دل متوکل علی اللَّه است که چنین استقامتی را در فضا به وجود می‌آورد که آحاد صبر می‌کنند. شب تا صبح بچه‌ها از گرسنگی گریه می‌کردند که صدای گریه‌ بچه‌ها از توی شعب ابی‌طالب به گوش کفار قریش می‌رسید و ضُعفای آنها هم دلشان می‌سوخت؛ اما از ترس اقویا جرأت نمی‌کردند کمک کنند. اما مسلمان که بچه‌اش در مقابلش پرپر می‌زد - که چقدر در شعب مردند، چقدر بیمار شدند، چقدر گرسنگی کشیدند - تکان نخورد» ( 1387/5/9)

 

c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_khadije20.jpgسرپرستی و تربیت جانشین و وصی نبوت؛

«در جملگی انقلاب‏هایی که با برنامه‏ ریزی صحیح صورت می‏گیرد، از همان ابتدا یکی از دغدغه‏ های رهبری انقلاب و نیز انقلابیون، مسئله جانشینی رهبری است.
در انقلاب نبوی نیز این امر از اهمیت بسزایی برخوردار بود، به گونه‏ ای که اولین اقدام نبی مکرم(صل الله علیه و آله) پس از علنی کردن دعوت خویش، تعیین جانشین خود بود که در داستان دعوت سران و بزرگان قریش، حضرت علی(علیه السلام) را به عنوان جانشین و وصی خود تعیین نمود. جالب اینجاست که این جانشین و وصی پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله)، بنا به مصلحت الهی و نیز اطلاع الهی نبی ‏مکرم(صل الله علیه و آله) از وصایت حضرت علی(علیه السلام)، از دوران طفولیت و کودکی در خانه پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله)، آغوش گرم آن حضرت و دامن مطهر حضرت خدیجه تحت تربیت و رشد قرار گرفته است»(رهبر معظم انقلاب، 1383/7/21)

 

از این منظر نیز نقش حضرت خدیجه(سلام الله علیها) در جریان انقلاب نبوی، نقشی بنیادین است، چه اینکه تربیت جانشین رهبری انقلاب، تاثیر عمیقی در مراحل مختلف انقلاب - ایجاد، استقرار و استمرار- دارد.

نقش این امر در ایجاد انقلاب، آنجاست که برنامه‌ریزی شده بودن انقلاب را به رخ می‏کشد که این انقلاب، انقلابی ابتر نیست که با رفتن رهبر، از بین برود.

بنابراین «ایجاد امید به آینده انقلاب» و در نتیجه پایداری و استقامت پیروان، نقش مهم این مسئله در ایجاد انقلاب است. در مراحل استقرار و توسعه انقلاب نیز اثر این مهم اثری عملی است که بطور فیزیکی و حضور شخص وصی و جانشین در راس انقلاب و مدیریت آن، خود را می‏نمایاند.

حضرت خدیجه(سلام الله علیها) با نگاهداری مادرانه و تربیت صحیح حضرت علی(علیه السلام) این خدمت کلان و با ارزش را به انقلاب نبوی نموده است. تربیتی که حاصل آن، به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «شخصیتی مسلمان، انسانی کامل، تراز عالی انسانیت و الگو»

«جوانی مؤمن، نورانی، متصل به منبع وحی، مؤمن واقعی، پرهیزکار و پاکیزه‌ کامل»

و «سردار تراز اول، مؤمن تراز اول، شاگرد تراز اول پیغمبر(صل الله علیه و آله) و عبادت‌کننده تراز اول در میان همه مسلمانان» بود.

و جملگی این امور مدیون زحمات و تلاش‏های حضرت خدیجه است(علیه السلام) که پا به ‏پا و در کنار پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) به تربیت حضرت علی(علیه السلام) همت گمارده بود. (ن.ک. رهبر معظم انقلاب، 1383/7/21)

 

تربیت مونس و غمخوار نبی‌مکرم و همسر وصی انقلاب؛

از دیگر خدمات چشمگیر حضرت خدیجه(سلام الله علیها) به پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) و انقلاب الهی ایشان، به دنیا آوردن و تربیت شخصیتی بود که بعدها به خاطر خدمات بنیادینش به پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله)، لقب «ام ابیها» را از جانب آن حضرت دریافت کرد.

در واقع حضرت خدیجه(سلام الله علیها) با تربیت صحیح و دقیق حضرت زهرا(سلام الله علیها) علاوه بر خدمتی که به کل جریان انقلاب نبوی نمود، برای دوران اولیه ایجاد و آغازی نگاه آن نیز تاثیر شگرف داشت.

رهبر معظم انقلاب با ادبیات ذیل به تبیین شخصیت و جایگاه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در فرآیند انقلاب نبوی در دوران خلاء وجودی حضرت خدیجه(سلام الله علیها) اشاره فرموده است:

«دختری که در کوره گداخته مبارزات سخت پیغمبر(صل الله علیه و آله) در مکه متولّد شد و در شعب ابی‌طالب یار و غمگسار پدر بود. دختری حدوداً هفت، هشت ساله یا دو، سه ساله - بنابر اختلاف روایات، کمتر و بیشتر - در شرایطی که خدیجه و ابوطالب از دنیا رفتند، آن شرایط دشوار را تحمّل کرد. پیغمبر تنهاست، بی‌غمگسار است، همه به او پناه می‌آورند؛ ولی کیست که غبار غم را از چهره خودِ او بزداید؟ یک‌وقت خدیجه بود، که حالا نیست. ابوطالب بود، که حالا نیست. در چنین شرایط دشواری، در عین آن گرسنگی‌ها و تشنگی‌ها و سرما و گرمای دوران سه‌ساله شعب ابی‌طالب که از دوران‌های سخت زندگی پیغمبر است و آن حضرت در درّه‌ای با همه مسلمانان معدود، در حال تبعید اجباری زندگی می‏کردند؛ این دختر مثل یک فرشته نجات برای پیغمبر؛ مثل مادری برای پدر خود؛ مثل پرستار بزرگی برای آن انسان بزرگ، مشکلات را تحمّل‌ کرد. غمگسار پیغمبر(صل الله علیه و آله) شد، بارها را بردوش گرفت» ( 1391/9/25)

 

ارائه الگوهای انسانی ‏تراز اسلام و انقلاب اسلامی؛

یکی دیگر از تاثیرات حضرت خدیجه(سلام الله علیها) در فرایند تکاملی انقلاب نبوی، که تاثیر آن منحصر به همان زمان نیست و تمام تاریخ اسلام - مادامی که نامی از اسلام باقی باشد - را شامل می‏شود، ارائه الگوهای انسانی تراز اسلام است. با توجه به اینکه مهم‌ترین اقدام و فعالیت در مرحله آغاز انقلاب نبوی «عملیات فردسازی» است، حضرت خدیجه(سلام الله علیها) اولاً با تربیت دو انسان والا مقام، حضرت زهرا(سلام الله علیها) و حضرت علی(علیه السلام) به تمامی بشریت (چه زن و چه مرد)، الگوی یک انسان‌ تراز اسلام حقیقی و ناب را ارائه کرده است.

علاوه اینکه شخصیت خود آن حضرت نیز بایستی به عنوان یک بانوی نمونه و الگو که مورد تایید نبی مکرم اسلام(صل الله علیه و آله) و دیگر ائمه معصوم(علیهم السلام) مدّ نظر قرار گیرد.

اگر زنان مسلمان و بخصوص زنان مسلمان ایران اسلامی شخصیت حضرت خدیجه(سلام الله علیها) را به عنوان الگوی خویش انتخاب نمایند و بر آن حضرت اقتداء نمایند، به یقین جامعه و نظام اسلامی در پیشبرد اهداف عالی اسلامی و انسانی خویش به موفقیت‏ های چشمگیری دست خواهد یافت؛ چنانکه حضور این بانوی مکرمه در فرآیند انقلاب نبوی بیانگر تاثیر شگرف و بنیادین ایشان در موفقیت پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله)در وصول به اهداف اصلی خویش بوده است؛ چنانکه پیشتر به مواردی از این تاثیرات اشارتی رفت.

امروز و با توجه به هجوم دشمنان اسلام از روزنه مسئله زن، اگر زنان مسلمان حضرت خدیجه(سلام الله علیها) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) را به عنوان الگوی خویش مورد اقتداء قرار دهند، یقیناً طرح استعمار در به چالش کشیدن اسلام و نظام اسلامی از مسیر توطئه در مسئله زن، به جایی نخواهد رسید.
به تعبیر رهبر معظم انقلاب:

«[مادامی که] آفتاب درخشان خدیجه‌ کبری(سلام الله علیها) و فاطمه‌ زهرا(سلام الله علیها) و زینب کبری(سلام الله علیها) می‌درخشد، طرح‌های کهنه و نو «ضدّ زن» به نتیجه نخواهد رسید و نتیجه اقتدا به این آفتاب‏های درخشان این بوده که هزاران زن کربلاییِ ما نه‌تنها خطوط سیاه ستم‌های ظاهری را در هم شکسته‌اند، بلکه ستم‌های مدرن به زن را نیز رسوا و بی‌آبرو کرده و نشان داده‌اند که حق کرامت الهی زن، بالاترین حقوق زن است که در جهانِ به اصطلاح مدرن، هرگز شناخته نشده و امروز وقت شناخته‌شدن آن است. اگر زن مسلمان ایرانی به حضرت خدیجه(سلام الله علیها) و اولاد گرانقدر آن بانوی مکرمه اقتدا نماید، خواهد توانست نماد بزرگ زن ایرانی مسلمان را به دنیا که سخت محتاج شناختن آن است، بنمایاند.( 1391/12/16).

 

gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1   

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

  درسهای زندگی
 

توصیه مقام معظم رهبری به جوانان در مورد اولویت انتخاب بین کار اجرایی و کار فرهنگی:

«کار اساسی عبارت است از هدایت»

   

مطالب جديد

مخاطب اول
شنبه, 22 مهر 1396
article thumbnailچند اقدام لازم که مسئولان در آستانه خیمه‌شب بازی جدید دولت آمریکا باید انجام دهند؛ مخاطب اول؛ در...
آفت مدیران غیرانقلابی
جمعه, 14 مهر 1396
article thumbnailنگاه طعمه ای یا مسئولانه ی مدیران، از منظر مقام معظم رهبری؛ « گفتمان انقلاب اسلامی: شرایط کنونی کشور به لحاظ این‌که...
article thumbnailرابطه قضا و قدر الهی و تفویض امور به اسباب و علل؛ اثر استاد شهید مرتضی مطهری (رحمة الله علیه) از پیغمبر...

Developed in conjunction with Ext-Joom.com