• «حوزه‌ی علمیه انقلابی»
    «حوزه‌ی علمیه انقلابی»

     «اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه‌ی علمیه «انقلابی» بماند؛ زیرا اگر حوزه‌ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵

  • اللهم عجل لولیک الفرج
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها
    اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها

    «قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ» (ال عمران‏26)

  • نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
    نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
  • اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.
    اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.

    نقطه‌ى کانونى اقتصاد مقاومتى عبارت است از درون‌زایى در کنار برون‌گرایى. درون‌زایى به معناى انزواطلبى تعبیر نشود؛ درون‌زایى با نگاه به بیرون و با گرایش به بیرون جامعه امّا تکیه به توانایى درونى و به ظرفیّت درونى.

    (بیانات رهبری- 1393/01/06)

  • (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)
    (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)

    پیامبر اکرم این هدف را دنبال میکرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد. هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دلها برسد.

  • اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
    اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
  •                                                                            واجب همیشگی
    واجب همیشگی
  • السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره
    السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره
  • «احساس خطر میکنم!»
    «احساس خطر میکنم!»

    «حرکت جامعه باید به سمت آن تعالی و آن ارزشها، حرکت به سمت بالا باشد؛ حرکت مثبت باشد. این حرکتهای به سمت پائین، همان بیماریهائی است که برای نظام اسلامی ممکن است پیش بیاید؛ و این خطر برای نظام اسلامی است؛ مردم باید بیدار باشند.» مقام معظم رهبری ۱۳۸۸/۰۶/۲۰

c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_20140517125016-.jpg

به استناد فرازی از زيارت اربعين، به درستی در می یابیم که هدف والای امام حسين (ع) در قیام عاشورا، حول دو محور اساسی متمرکز بوده است: اول براي اينكه مردم را عالم بكند، و دوم براي آنكه مردم را عاقل بكند؛ به عبارت دیگر آن حضرت برای نجات بشریت از «جهالت فکری و ظلالت عملی» ، شربت شهادت نوشيد؛ زیرا جهالت و ظلالت، خطر غرق شدن و سقوط دارد. زیارت اربعین: «فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ، وَمَنَحَ النُّصْحَ، وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فيكَ، لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَيْرَةِ الضَّلالَةِ » در دعوت مردم جاى عذر و بهانه‏ اى(براى كسى) نگذاشت و بي دريغ خيرخواهى كرد و جان خود را در راه تو داد تا برهاند بندگانت را از (گرداب) جهالت و نادانى و سرگردانى (در وادى) گمراهى.

گروه نجات غريق را ميگويند «استنقاذ» كرده؛ يعني کسی را از خطر مرگ و سقوط و هلاكت و غرق شدن نجات داده است.
در یک مفهوم کلی آنچه منشاء هلاكت انسان است، يا جهل علمي است، يا جهل عملي. یعنی اینکه انسان يا چون جاهل است و نميداند به هلاكت و سقوط مي افتد، و يا چون ميداند ولي عاقل نيست و درست عمل نميكند. امام سجاد (ع) نيز براي نجات مردمي كه لب پرتگاه سقوط و هلاكت قرار داشتند، به شيوه دعا، «استنقاذ» كرده است.

صحيفه سجاديه كلاس درس قرآن و تفسير قرآن است؛ و كمتر دعايي وجود دارد كه ناظر بر آيات قرآن و يا حديث نبوي نباشد. امام سجاد (ع) در صيفه سجاديه ميخواهد در پرتو دعاهاي شريف، راه نجات از جهالت علمي و ضلالت عملي را به ما بياموزد، تا در انتخاب ارزشها دچار اشتباه نشويم و تكاثر را به جاي كوثر انتخاب نكنيم. مال را بجاي كمال برنگزينيم، و دنيا را بجاي آخرت آباد نكنيم.
امام سجاد(ع) با همين هدف در قالب دعا به ما مي آموزد: «خداوندا!؛ توفيقي به من عطا كن كه در انتخاب مسائل ارزشي خطا نكنم و به بيراهه نروم، آنطوريكه تصور كنم، هر آنكس كه مال و منال دارد عزت و شرف دارد، در حاليكه شرف درطاعت توست و عزت در عبادت توست؛ خداوندا!؛ مرا كوثر عنايت كن و از تكاثر برهان.»

صاحبان دارايي و قدرت دنبال «تكاثر» بودند كه نهايتا" در راه نيل به آن هلاك شدند و دارايي هاي آنان نيز بر باد رفت؛ اما صاحبان خرد و انديشه دنبال «كوثر» بودند كه هم به سعادت و رستگاري رسيدند و هم آن كوثر در قيامت نيز برايشان ماندگار خواهد بود. بقاء مال اينهاست، اينها ولّيِ بقايند. اگر مردم بدانند و باور كنند كه باقي اند و هرگز از بين نمي روند، و باور كنند كه دنيا در مقايسه با آخرت كه ابدي است، يك لحظه بيش نيست، بدانند كه تكاثر هم هالك است و هم مهلك؛ اما كوثر هم حي است و هم محيي، در آن صورت نظام ارزشي آنان عوض ميشود؛ نگاهشان به نحوه زندگي و كار وتلاش عوض ميشود.

يكي ديگر از خاصيت هاي دعا در رفع «جهالت و ظلالت»، براي پيوند و وفاق قلبي بين مؤمنين است. وفاق تفاهمي نيست كه به صورت انعقاد قرارداد بين افراد ايجاد شود و يا استحكام يابد؛ بلكه وفاق قلبي است. وفاق قلبي يعني اينكه نگراني ها و دلگيري هاي بين خود را با خدا در ميان بگذاريم و از ذات اقدس اله براي رفع آن مسئلت كنيم؛ پس از حمد خداي يكتا و صلوات بر محمد و آل محمد، بگوييم : «خداوندا!؛ اگر كسي از خودي ها به من بدي كرده، من را محكم نگهدار تا من در برخورد با آنان به بيراهه نروم، اگر جفايي در حق من كرده، من جفاي او را با وفا ترميم كنم، اگر ظلمي به من نموده من با عدالت با او برخورد كنم، بي مهري او را با مهر و محبت پاسخ بگويم، بدگويي و غيبت او را با ذكر خير از او جبران كنم.»

جامعه اي بسوي وفاق ملي پيش ميرود، كه حتي در غياب يكديگر براي هم طلب خير و رحمت و مغفرت نمايند. قطعا در جامعه اي كه وفاق ملي بين آحاد مردم و مديران و مسئولان وجود داشته باشد، مشكلات سازماني، اداري، شهري، استاني، كشوري به سهولت برطرف ميشود و آرامش و امنيت و سلامت و رفاه را براي مردم به ارمغان خواهد آورد. در غير اينصورت سرنوشتي مانند قوم بني اسراييل در انتظار جامعه بدون وفاق و همبستگي ملي خواهد بود.

به تعبير قران در حكايت عبرت آموز حضرت موسي(ع)، فرعون و قوم بني اسراييل، تا آنجا كه اين قوم در معيت پيامبر خدا و تابع دستورات او بودند، ره صد ساله را يك شبه پيمودند. هم از نيل خروشان به سلامت گذشتند و به ساحل امنيت رسيدند و هم دشمن سرسخت و مقتدر و قهار آنان، يعني فرعون و فرعونيان به يكباره غرق شدند و اثري از حكومت ديكتاتوري آنان باقي نماند. اما متاسفانه خيلي زود به «جهالت و ظلالت» خود برگشتند و بجاي شكرگزاري براي رهايي از بلاي فرعون، ارزش هاي آنان در تقاضاي سيب زميني و پياز و سير و عدس و خرما خلاصه شد.
آنان به كمك عصاي موساي كليم كه نماد قدرت لايزال خداوندي بود از رود نيل به سلامت گذشتند، اما از «هواهاي نفساني» خود نگذشتند؛ وفاق ملي را كه باعث نجات آنان از چنبره نظام ظالمانه فرعون و غرق شدن در نيل شده بود، فراموش كردند و ساز گوساله سامري را كوك كردند. در نتيجه هم به عذابي سخت تر از عذاب فرعون و لشكريانش گرفتار شدند، به حكم خدا يكديگر را قتل و عام كردند، و هم ٤٠ سال در بيابان بيراهه و بي انتها حيران و سرگردان ماندند.
«يتيهون في الارض اربعين سنة»؛ آنهم نه در يك بيابان صعب العبور و پر پيچ و خم و فريبنده، بلكه در يك بيابان صاف و هموار با افق ديد وسيع و بدون هيچ مانع و عوارض طبيعي. حيران و سرگرداني بخاطر اينكه رهبري و هدايت الهي را رها كردند، انقلاب خودشان را فراموش كردند، دعاهايي كه براي رهايي از آن وضعيت اسف بار مي كردند فراموش كردند، لذا راه صدساله اي را كه يك شبه در درياي متلاطم پيمودند، در زمين هموار و بي مانع ٤٠ سال نتوانستند طي كنند.

معلوم مي شود راهبر كس ديگري است و هدف ارزشي نیز، خودِ راهبر و راهنماست. تمسك به قرآن به عنوان حبل المتين، تبعيت از پيامبر و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) به عنوان ثقل اكبر، توسل به ذكر و دعا و تضرع و عبادت به عنوان ابزار بندگي و اتصال به وحي، در كنار بصيرت و آگاهي و توكل، ملت را از تمامي طوفان ها، گرداب ها، تنگناها، حيراني ها، شك ها و ترديدها، و وسوسه هاي مخرب نجات مي دهد.

  • برگرفته از سخنرانی استاد علامه جوادی آملی

ملاحظه: سایر مطالب مرتبط با نهضت حسینی را در همین پایگاه دنبال کنید:

 تاریخچه عزاداری امام حسین(علیه السلام) 

 تفسیر زیارت عاشورا

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

  درسهای زندگی
 

توصیه مقام معظم رهبری به جوانان در مورد اولویت انتخاب بین کار اجرایی و کار فرهنگی:

«کار اساسی عبارت است از هدایت»

   

مطالب جديد

مخاطب اول
شنبه, 22 مهر 1396
article thumbnailچند اقدام لازم که مسئولان در آستانه خیمه‌شب بازی جدید دولت آمریکا باید انجام دهند؛ مخاطب اول؛ در...
آفت مدیران غیرانقلابی
جمعه, 14 مهر 1396
article thumbnailنگاه طعمه ای یا مسئولانه ی مدیران، از منظر مقام معظم رهبری؛ « گفتمان انقلاب اسلامی: شرایط کنونی کشور به لحاظ این‌که...
article thumbnailرابطه قضا و قدر الهی و تفویض امور به اسباب و علل؛ اثر استاد شهید مرتضی مطهری (رحمة الله علیه) از پیغمبر...

Developed in conjunction with Ext-Joom.com