• (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)
    (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)

    پیامبر اکرم این هدف را دنبال میکرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد. هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دلها برسد.

  • اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها
    اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها

    «قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ» (ال عمران‏26)

  • نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
    نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
  • اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.
    اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.

    نقطه‌ى کانونى اقتصاد مقاومتى عبارت است از درون‌زایى در کنار برون‌گرایى. درون‌زایى به معناى انزواطلبى تعبیر نشود؛ درون‌زایى با نگاه به بیرون و با گرایش به بیرون جامعه امّا تکیه به توانایى درونى و به ظرفیّت درونى.

    (بیانات رهبری- 1393/01/06)

  • اللهم عجل لولیک الفرج
    اللهم عجل لولیک الفرج
  •                                                                            واجب همیشگی
    واجب همیشگی
  • «حوزه‌ی علمیه انقلابی»
    «حوزه‌ی علمیه انقلابی»

     «اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه‌ی علمیه «انقلابی» بماند؛ زیرا اگر حوزه‌ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵

  • اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
    اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
  • السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره
    السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره
  • «احساس خطر میکنم!»
    «احساس خطر میکنم!»

    «حرکت جامعه باید به سمت آن تعالی و آن ارزشها، حرکت به سمت بالا باشد؛ حرکت مثبت باشد. این حرکتهای به سمت پائین، همان بیماریهائی است که برای نظام اسلامی ممکن است پیش بیاید؛ و این خطر برای نظام اسلامی است؛ مردم باید بیدار باشند.» مقام معظم رهبری ۱۳۸۸/۰۶/۲۰

c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_sabkezendegi.jpg

بر اساس آموزه هاي قرآني، اعتقاد به معاد يکي از اصلي ترين موضوعات تفکر توحيدي است. از همين رو به عنوان اصول دين مطرح شده است؛ زيرا ايمان به رستاخيز نقش کليدي را در فلسفه و سبک زندگي انسان ايفا مي کند. امام باقر(ع) در روايتي يکي از ساده ترين راه هاي اثبات و پذيرش رستاخيز را بيان کرده است.

 

 انسان بر اساس فلسفه اي زندگي مي کند که بدان باور کرده و اعتقاد دارد. پس رفتار و سبک زندگي هر کسي را بايد بيانگر فلسفه زندگي او دانست.

بسياري از مردم داراي يک فلسفه ساده هستند و جهان آنان بسيار محدود و شايد از دايره محسوسات و ماديات بيرون نرود. به تعبير قرآن بسياري از مردم در هستي شناسي گرفتار محدوديت هائي هستند که بر خاسته از محدوديت هاي منابع شناختي آنان است و به عالم محسوسات و ملموسات باور داشته ، اما باوري به عالم يا عوالم غيب ندارند. از اين رو بسياري از مردم براي سعادت خود در دنيا تلاش مي کنند و آن را در قدرت و ثروت و آرامش و آسايش دنيوي مي يابند.

 

نقش پیامبران در اصلاح سبک زندگی؛

نقش پيامبران اين بوده است که مردم را از اين سطح بالاتر برده و نسبت به عوالم ديگر آشنايي و شناخت دهند. در رواياتي در کافي آمده است که وقتي پيامبران درباره عوالم ديگر از جمله عالم آخرت سخن مي گفتند مردم شگفت زده مي شدند و سخنان آنان را نسبت به عالم غيب باور نمي کردند. لذا خداوند خواب را آفريد تا نسبت به آخرت نوعي علم و آگاهي به دست آورند و هستي شناسي آنان از دايره محسوسات فراتر رود و به عوالم ديگر نيز شناخت پيدا کنند.

امام موسي بن جعفر (ع) مي فرمايد: در زمان سابق مردم خواب نمي ديدند. خداوند پيامبري (را براي قومي) مبعوث کرد و او مردم را به اطاعت از خدا دعوت فرمود. مردم گفتند: اگر از خدا اطاعت کنيم چه چيز براي ما خواهد بود؟ امام فرمود: شما را داخل بهشت مي کند و اگر با او مخالفت کنيد، شما را داخل آتش مي نمايد. عرض کردند: بهشت و جهنّم را براي ما توصيف کن. وقتي توصيف کرد، گفتند: کي داخل آنها مي شويم؟ فرمود: وقتي از دنيا رفتيم. گفتند: بعد از مردن خبري نيست، زيرا ما مرده ها را مي بينيم که پوسيده مي شوند و از بين مي روند.

خداوند خواب ديدن را براي آنها به وجود آورد و آنان چيزهاي خوب و بد را در خواب ديدند. وقتي آمدند خدمت پيامبر زمانشان و قضيّه را براي او عرض کردند، فرمود: خداوند بر شما احتجاج کرد و دليل آورد. او مي خواست بدانيد که روح شما بعد از مردن، به ثواب و عقاب مي رسد در حالي که بدن هاي شما پوسيده شده است.


آموزه هاي کتاب هاي وحياني چون تورات و انجيل و قرآن اين بوده تا انسان با عوالم ديگر آشنا شود و دايره هستي شناسي اش از محسوسات فراتر رود؛ يعني به عالم غيب همانند عالم شهادت ايمان آورد.
(بقره، آيات 1 تا 5) : الم . ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِين . الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُون . وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُون . أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.
بزرگ است خداوندی که این کتاب عظیم را، از حروف ساده الفبا به وجود آورده. آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است. (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است] ایمان میآورند؛ و نماز را برپا میدارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی دادهایم، انفاق میکنند. و آنان که به آنچه بر تو نازل شده، و آنچه پیش از تو (بر پیامبران پیشین) نازل گردیده، ایمان میآورند؛ و به رستاخیز یقین دارند. آنان بر طریق هدایت پروردگارشانند؛ و آنان رستگارانند. 

 
انسان وقتي از نظر هستي شناسي فراتر از ماده و عالم شهادت و محسوسات را شناخت و به آن ايمان آورد، اين پرسش مطرح مي شود که عوالم غيب براي چيست و چه ارتباطي ميان عالم شهادتي که در آن زندگي مي کند و عوالم ديگر است؟ در پاسخ به اين پرسش هاست که انسان از خود مي پرسد: از کجا آمده ام و آمدنم بهر چه بود؟ و به کجا مي روم؟ اين به کجا رفتن مهم ترين دغدغه بشر است؛ زيرا مرگ را مي بيند.

وقتي انسان به توحيد و صفات الهي ايمان يافت و دريافت که خداوند حکيم و عليم و قادر و رب العالمين است و به ديگر صفاتش پي برد، در مي يابد که عوالم غيب از جمله عالم آخرت هدف و مقصد و مقصود انسان است. اينجاست که از خود مي پرسد با توجه به هدف مشخصي چون آخرت بايد راه خاصي نيز براي آن تعريف شده باشد که همان صراط مستقيم است.

به هر حال، فلسفه زندگي که بر خاسته از هستي شناسي و جهان بيني و بينش هاست، نگرش و رفتار آدمي را مستقيم تحت تاثير خود قرار مي دهد و سبک زندگي او را مشخص مي کند. بنابراين، باور به رستاخيز و عوالم غيب که در آن انسان مي بايست پاسخگوي رفتار خود در دنيا باشد، نقش تعيين کننده را در سبک زندگي او ايفا مي کند.


ساده ترين راه اثبات قيامت ؛

در آيات قرآني و روايات تلاش شده تا به اشکال گوناگون با توجه به سطح فهم و فکر مردم راه هايي ارايه شود تا انسان ها بتوانند نسبت به آخرت شناخت پيدا کرده و بدان اعتقاد پيدا کنند. يکي از روايات مربوط به اين مساله روايتي است که از امام باقر(ع) نقل شده است.

آن حضرت مي فرمايد: كانَ فيما وَعَظَ بِهِ لُقمانُ ابنَهُ ان قالَ : يا بُنَيَّ ، إن تَكُ في شَكٍّ مِنَ المَوتِ فَارفَع عَن نَفسِكَ النَّومَ ولَن تَستَطيعَ ذلِكَ ، وإن كُنتَ في شَكٍّ مِنَ البَعثِ فَادفَع عَن نَفسِكَ الاِنتِباهَ ولَن تَستَطيعَ ذلِكَ، فَإِنَّكَ إذا فَكَّرتَ عَلِمتَ انَّ نَفسَكَ بِيَدِ غَيرِكَ ، وإنَّمَا النَّومُ بِمَنزِلَةِ المَوتِ ، وإنَّمَا اليَقَظَةُ بَعدَ النَّومِ بِمَنزِلَةِ البَعثِ بَعدَ المَوتِ؛
در نصايح لقمان به پسرش است كه گفت: «اي پسرم! اگر درباره مرگْ ترديد داري، خواب را از خود دور كن كه نخواهي توانست و اگر درباره رستاخيزْ ترديد داري، بيدار شدن از خواب را از خود دور كن كه نخواهي توانست ؛ زيرا اگر انديشه كني، مي داني كه جان تو در دست ديگري است و همانا خواب ، به منزله مرگ است و بيداري پس از خواب ، به منزله بر انگيخته شدن پس از مرگ». (بحار الانوار، ج 13، ص417؛ قصص الانبياء، ص 190، ح 239)


 در اين روايت امام باقر(ع) بر آن است تا رستاخيز را با يک امري که انسان ها همواره در تماس با آن هستند بيان کند. خداوند در آيه 42 سوره زمر مي فرمايد: «اللَّهُ يَتَوَفَّي الْاَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَي عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْاُخْرَي إِلَي اَجَلٍ مُسَمًّي إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» ؛ خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامي باز مي ‏ستاند و نيز روحي را كه در موقع خوابش نمرده است قبض مي‏كند، پس آن نفسي‏ را كه مرگ را بر او واجب كرده نگاه مي‏دارد، و ديگر نَفْسها را تا هنگامي معيّن به سوي زندگيِ دنيا بازپس مي‏فرستد. قطعاً در اين امر براي مردمي كه مي ‏انديشند نشانه‏ هايي از قدرت خداست. خداوند از انسان ها خواسته تا در امر خواب و بيداري تعقل و تفکر کنند و از اين راه حقايقي را کشف کنند. از جمله اين حقايق که مي توان از مساله خواب و بيداري به دست آورد، مساله حشر انسان ها و جان ها در روز قيامت است.

 

 شباهت ها و تفاوت های مرگ و رستاخیز؛

امام باقر(ع) نقل مي کند که خواب به منزله مرگ است؛ از همين رو مي گويند: النوم اخ الموت؛ خواب برادر مرگ است؛ زيرا شباهت هاي بسياري با هم دارند. خداوند در آيه فوق تبيين مي کند که اين شباهت در همان استيفا و گرفتن روح از بدن است، با اين تفاوت که در مرگ، روح وقتي از بدن گرفته مي شود به طور کامل گرفته شده و هيچ گونه ارتباطي ديگر ميان بدن و روح باقي نمي ماند و روح دوباره اجازه بازگشت به تن را ندارد، اما روحي که اجل او نرسيده باز مي گردد.

با اين شباهت که ميان خواب و مرگ است، امام مي فرمايد که داستان خواب و بيداري همانند داستان مرگ و رستاخيز است. همان طوري که روح انسان در هنگام خواب توفي مي شود، در هنگام مرگ نيز توفي مي شود و همان طوري که در هنگام بيداري روح بازگردانده مي شود، در هنگام رستاخيز نيز روح به تن بازگردانده مي شود. البته يک تفاوت جزيي در ميان بيداري از خواب و بيداري در هنگام رستاخيز است و آن اينکه در دنيا به همين بدن مادي باز مي گردد ولي در آخرت به بدن مادي باز مي گردد که خداوند آن را از زمين آخرت چون گياه مي روياند.


تفکر در امر خواب و بيداري، انسان را به حقيقت مرگ و حيات اخروي هدايت مي کند که خود نوعي بيداري از خوابي است که در دنيا آغاز و به قيامت کشيده شده است. اين مطلب ما را به حقيقت مهم ديگري رهنمون مي شود که مرگ بر اساس آموزه هاي قرآني، فوت و نيستي نيست، بلکه وفات و توفي يعني گرفتن امري است که همان روح باشد. در حقيقت انسان با مرگ نابود نمي شود و تعبير فوت که به معناي نابودي و نيستي است غلط و باطل است؛ بلکه حقيقت مرگ همان توفي است که به معناي گرفتن کامل چيزي است؛ چنانکه خداوند در آياتي از جمله آيه 42 سوره زمر به توفي تعبير کرده است. اين توفي درباره خواب موقت و درباره مرگ کمي طولاني تر است و تا زمان قيامت و رستاخير طول مي کشد.


به هر حال، امام باقر(ع) با رهنموني در اين روايت بر آن است تا با ساده ترين بيان و ادبيات، ما را نسبت به حقيقت مرگ و رستاخيز آشنا کند و با اين روش تاثير مستقيمي را در فلسفه و هستي شناسي و جهان بيني ما ايجاد کرده و شيوه و سبک زندگي ما را تغيير دهد.

        

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

  درسهای زندگی
 

توصیه مقام معظم رهبری به جوانان در مورد اولویت انتخاب بین کار اجرایی و کار فرهنگی:

«کار اساسی عبارت است از هدایت»

   

مطالب جديد

مخاطب اول
شنبه, 22 مهر 1396
article thumbnailچند اقدام لازم که مسئولان در آستانه خیمه‌شب بازی جدید دولت آمریکا باید انجام دهند؛ مخاطب اول؛ در...
آفت مدیران غیرانقلابی
جمعه, 14 مهر 1396
article thumbnailنگاه طعمه ای یا مسئولانه ی مدیران، از منظر مقام معظم رهبری؛ « گفتمان انقلاب اسلامی: شرایط کنونی کشور به لحاظ این‌که...
article thumbnailرابطه قضا و قدر الهی و تفویض امور به اسباب و علل؛ اثر استاد شهید مرتضی مطهری (رحمة الله علیه) از پیغمبر...

Developed in conjunction with Ext-Joom.com