• السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره
    السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره
  •                                                                            واجب همیشگی
    واجب همیشگی
  • نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
    نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
  • اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.
    اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.

    نقطه‌ى کانونى اقتصاد مقاومتى عبارت است از درون‌زایى در کنار برون‌گرایى. درون‌زایى به معناى انزواطلبى تعبیر نشود؛ درون‌زایى با نگاه به بیرون و با گرایش به بیرون جامعه امّا تکیه به توانایى درونى و به ظرفیّت درونى.

    (بیانات رهبری- 1393/01/06)

  • «احساس خطر میکنم!»
    «احساس خطر میکنم!»

    «حرکت جامعه باید به سمت آن تعالی و آن ارزشها، حرکت به سمت بالا باشد؛ حرکت مثبت باشد. این حرکتهای به سمت پائین، همان بیماریهائی است که برای نظام اسلامی ممکن است پیش بیاید؛ و این خطر برای نظام اسلامی است؛ مردم باید بیدار باشند.» مقام معظم رهبری ۱۳۸۸/۰۶/۲۰

  • «حوزه‌ی علمیه انقلابی»
    «حوزه‌ی علمیه انقلابی»

     «اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه‌ی علمیه «انقلابی» بماند؛ زیرا اگر حوزه‌ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵

  • اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
    اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
  • (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)
    (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)

    پیامبر اکرم این هدف را دنبال میکرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد. هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دلها برسد.

  • اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها
    اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها

    «قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ» (ال عمران‏26)

  • اللهم عجل لولیک الفرج
    اللهم عجل لولیک الفرج

c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_kashmir_kashmir7.jpgفرياد مسلمانان مظلوم كشمير: به دادمان برسيد!

در ادامه سركوب وحشيانه مردم از سوي ارتش هند، «سيدعلي گيلاني» رهبر مردم کشمير هند، با ارسال نامه به اتحاديه اروپا، سازمان همکاري اسلامي، سازمان ملل متحد و سازمان سارک ضمن درخواست از جامعه جهاني براي ارسال دارو و مواد غذايي براي مسلمانان کشمير به نمايندگي از مسلمانان کشمير، از سازمان ملل خواست درباره جنايات ارتش هند عليه مردم اين منطقه تحقيقات فوري و بي طرفانه اي را آغاز کند.

 «سيدعلي گيلاني»  متن نامه خود را براي سازمان هاي مختلف رئيس جمهور ايران، نخست وزير ترکيه و پادشاه عربستان نيز ارسال کرد و از رهبران کشورهاي جهان خواست، به داد مردم مسلمان کشمير برسند.
این در حالی است که تظاهرات مردم کشمير عليه سرکوبگري و خشونت هاي ارتش هند طی هفته های گذشته ادامه دارد و به دنبال اعلام حکومت نظامي و منع رفت و آمد، اين منطقه با کمبود شديد دارو، مواد غذايي و مايحتاج ضروري مواجه شده است. مخابرات، اينترنت و کليه شبکه هاي خبري قطع است و هيچ روزنامه و رسانه اي در کشمير منتشر نمي شود.
از طرف دیگر «ميرواعظ عمر فاروق» و «محمد ياسين ملک» از ديگر رهبران کشميري از مردم درخواست کردند که تسليم نشوند و به تجمعات و تظاهرات ادامه دهند.
رهبران کشميري با پخش اعلاميه در سراسر کشمير، به مردم هشدار دادند که دشمنان سعي دارند با انحراف افکار عمومي، اتحاد و نظم آنها براي ادامه تظاهرات و اعتراض را به چالش بکشند، بنابراين مردم بايد در اين زمينه هوشيار باشند.
چندی پيش «برهان واني» از رهبران کشميري که عضو گروه حزب مجاهدين بود، توسط نيروهاي ارتش هند کشته شد و تظاهرات مردمي که از وي حمايت مي کردند با شدت بيشتري ادامه پيدا کرد.
در اين مدت تاکنون حدود 50 نفر کشته و بيش از هزاران تن از اعضاي شرکت کننده در اين تظاهرات ها زخمي شده اند.
نيروهاي ارتش هند از گلوله هاي پلاستيکي و ساچمه اي براي سرکوب تظاهرات ها استفاده مي کنند که سبب مجروح شدن بيشتر مردم از ناحيه چشم شده است و برخي از تظاهرکنندگان نيز حداقل از يک چشم نابينا شده اند.
گفتنی است در سال هاي 2008 و 2010 نيز تظاهرات هاي مردم کشمير به اوج خود رسيده بود؛  اما اين بار با شدت بيشتري انجام مي شود و نيروهاي امنيتي و ارتش از خشونت بيشتري استفاده مي کنند.

 

c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_kashmir_kashmir6.jpgواقعيت آنچه در «کشمير» روي مي دهد چيست؟

تحولات کشمير طي روزهاي گذشته در ايران بازتاب زيادي داشت و به شکل گيري تجمعات مردمي منجر گرديد. وزير خارجه ايران نيز در مصاحبه اي از دولت هند خواست تا در مواجهه با مخالفان کشميري خود به مسائل انساني توجه کند و از شدت عمل بپرهيزد.
همزمان با اين روند مسائل ديگري هم در محيط اجتماعي ايران و به خصوص در شبکه هاي مجازي مطرح شد که اگر چه عنوان «روشنگري» داشت اما در عمل به شکل گيري ابهامات زيادي منجر گرديد.

بعضي از کانال هاي ايراني حتي شماري از کانال ها که نوعاً توسط نيروهاي مذهبي و انقلابي هم مديريت مي شوند، با استناد به سخنان يک يا چند روحاني کشميري، درگيري ارتش يا پليس هند را نه با بخشي از مردم کشمير بلکه با يک گروه افراط گرا معرفي کردند و در واقع بدينوسيله ناخواسته يا خواسته گفتند، جاي نگراني وجود ندارد و آنچه در حال اتفاق افتادن است، مقابله با افراط گرا ياني نظير القاعده، داعش و... است!

 

 واقعيت آنچه در «کشمير» روي مي دهد چيست؟

دولت هند چرا در کشمير عمليات خشن نظامي راه انداخته؟

اينهايي که زير دست و پاي پليس يا ارتش هند به اين روز افتاده اند چه کساني هستند؟
    1- کشمير در ادبيات سياسي و اجتماعي ما يک منطقه در شمال غربي هند است با جمعيتي که شيعه هستند و در عداد شيعيان هوادار جمهوري اسلامي به حساب مي آيند.

اين گزاره ها تا حد بسيار زيادي درست مي باشند ولي البته واقعيت اين است که همه جمعيت کشمير شيعه نيستند و هواداران ايران در کشمير هم فقط شيعيان نيستند بله در کشمير و در هر جاي ديگري که جمعيت شيعه اي وجود دارد، تقريبا همه طرفدار انقلاب ايران و رهبري آن هستند؛ اما در عين حال در اين منطقه و در پاره اي از مناطق ديگر، شيعيان و اهل سنت در اين مورد اشتراک نظر دارند.

اهل سنت در اينجا همواره خود را در حمايت جمهوري اسلامي ايران مي ديده و از اين رو تقريباً همه آنها در عداد هواداران ايران مي باشند؛ البته به طور طبيعي در هر جا که جمعيت هاي شيعه و سني در يک نسبتي در کنار يکديگر قرار مي گيرند، رقابت هايي هم بين آنها وجود دارد. اما در طول نزديک به 70 سال اخير کمتر پيش آمده که شاهد يک درگيري جدي بين آنان باشيم.


 c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_kashmir_kashmir5.jpg   2- دولت هند در اين منازعه خونين چه مي کند؟

بعضي در ايران گمان کرده اند که دولت هند در اين صحنه مشغول مبارزه با تندرواني است که بيش از همه، براي مسلمانان و به خصوص شيعيان خطرناک هستند پس نه تنها کار دولت هند قبيح نيست بلکه شايسته تقدير هم مي باشد!

واقعيت اين است که رفتار هند در دولت هاي مختلف با مردم کشمير طي 70 سال گذشته که به وقوع چندين جنگ هم منجر شده است، همواره تجاوزکارانه بوده است.

اگر به توافقنامه اي که بين نهرو و جناح در سال 1326-1947 - نظر بياندازيم در مي يابيم که هند بايد حدود 65 سال پيش، اين سرزمين را ترک مي کرده و به مردم اجازه داده مي شده تا نظر خود را مبني بر اينکه مي خواهند يک کشور مستقل باشند و يا مثل بقيه بخش هاي مسلمان نشين به پاکستان بپيوندند، طي رفراندمي اعلام نمايند.

اين نظرسنجي يا همه پرسي در کشمير هيچ گاه روي نداده است و نيز هند هيچ گاه کشمير را به حال خود رها نکرده است! البته از ده ها سال قبل پژوهشگران اتفاق نظر داشتند که کشميري ها به هيچ وجه پاکستان را انتخاب نمي کنند و به استقلال مي انديشند.

با اين وصف، صرف نظر از اينکه ماهيت و رويکرد گروهي که اين روزها مورد تهاجم قرار دارند، چيست، ارتش در يک رفتار غيرقانوني سرگرم کشتار گروهي است که صاحبان آن خانه ها مي باشند و اين جمله حقي است که بگوييم هيچ ربطي به هندوستان ندارد که اين دسته از کشميري ها چگونه مي انديشند.


 c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_kashmir_kashmir4.jpg   3- افراط گرايي در کشمير به چه معناست؟

پاسخ اين سوال خيلي مهم است؛ چون از يک سو معاني در هر کشور و ميان هر ملتي با کشور و ملت ديگر متفاوت است و ثانياً هر دولتي قادر است، مخالفان خود را با اين واژه و واژه هاي مشابه مورد خطاب قرار دهد. افراط گرايي در کشمير در درجه اول در معناي پذيرش همزيستي با هند و رد پذيرش آن مي باشد. همانطور که توضيح داده شد بکارگيري اين واژه براي يک چنين مسلماناني درست نيست.

به نظر مي رسد آنچه در کشمير روي مي دهد يک پرده از ستيز با مسلماناني است که مهمترين جرمشان هويت خواهي است. به عبارت ديگر آنچه در کشمير تداعي مي کند تکرار ماجراي اندوهبار ميانمار است و نه تکرار حوادثي که در عراق و سوريه جريان دارد.

در اينجا مسلمانان به توهين آميزترين وجه در زير لگد پليس هند قرار مي گيرند و ترکيب زن و مرد و پير و جوان مسلماناني که در اين روزها به شدت آسيب ديدند، نشان مي دهد که مسئله پليس و ارتش هند، افراط گرايي و تروريزم نيست؛ چه اگر اين بود اولاً بايد اسنادي منتشر مي شد و ثانياً نبايد پيرزن هاي فقير کشميري در زير چکمه هاي خشم هندي ها قرار مي گرفتند.


    4- حرکت مشکوک در عرصه رسانه ها از کجا و چرا شکل گرفت؟

بعضي از کانال هاي شبکه هاي اجتماعي منتسب به شيعه يا با حال و هواي شيعي، با استناد به اظهارنظر چند طلبه کشميري به نحو پررنگي به خط کشي ميان شيعيان و قربانيان پرداخته و با افراطي خواندن مظلومين کشميري اين خط را القا کردند که گويا شيعيان از کشتاري که هندوها يا پليس هاي هند عليه اين دسته از مسلمانان انجام مي دهند، نه تنها ناراحت نيستند، بلکه خوشحال هم مي باشند.

اين قلم نمي خواهد يک حکم کلي صادر کند. در چنين صحنه هايي کم نيستند کساني که به دليل عمق کم تحليلي به دام سَيّاساني مي افتند که از نردبان هايي بالامي روند تا به اهدافي پليد دست پيدا کنند.

متاسفانه ما در تحولات کشمير يک بار ديگر رد پاي گروه شيرازي را مشاهده کرديم. اين گروه که مهم ترين هدف آن جداسازي تشيع از تسنن و زمينه سازي براي درگيري شيعه و سني است وانمود کرد که قربانيان کشميري افراط گرايان سني هستند که در گذشته خون شيعيان را در اين خطه بر زمين ريخته اند! اين گروه بدون اشاره به پيرزنان و پيرمردان مظلوم که طبعا نه در گذشته، نه در حال و نه در آينده نمي توانند صحنه گردان هيچ نزاع مذهبي باشند، در واقع به کمک ارتش متجاوز هند آمد و تلاش کرد بذر کينه عليه شيعه را در ميان برادران و خواهران اهل سنت بپراکند که زمينه اي براي ريخته شدن خون بسياري از شيعيان باشد!

 

c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_kashmir_kashmir2.jpgاختلاف شیعه و سنی؛ خط استعمار؛

برخي از جريانات داخلي و خارجي درنمي يابند که جداسازي شيعه و سني از يکديگر يک خط استعماري است، که ده ها سال است براي آن تلاش مي شود و بر اين اساس فتنه هاي بزرگي در منطقه ساز شده است. صحنه کشمير يک صحنه مهم و حساس بود و دفاع يکپارچه شيعه از اين مظلومين مي توانست و مي تواند ضربه مهلکي بر نقشه هاي شوم استکبار وارد کند.

به همين دليل ما به نحو عجيبي شاهد بوديم که همزمان با کشتار مظلومين در کشمير، افرادي به نام شيعه و روحانيت و سادات به راه افتادند و انذار دادند که مبادا از افراط گرايان سني دفاع کنيد!

همين جريان شيرازي اين طرف و آن طرف براي آنکه صدايي از جمهوري اسلامي برنخيزد و يک غفلت استراتژيک دامنگير ايران شود، بحث «پاراچنار» را به ميان کشيد و وانمود کرد در آنجا شيعيان به دست سني ها کشته شدند و جمهوري اسلامي دفاع درستي از مظلومين نکرد؛ پس دليلي ندارد که در کشمير از اين سني ها که برادرانشان برادران ما را در «پاراچنار» به شهادت رسانده اند، دفاعي صورت دهد!

يعني براي اينکه توطئه استعماري شکل بگيرد به انگاره سازي و مدل سازي غلط روي آورد.

 

ماجراي «پاراچنار» چيست؟

اما ماجراي «پاراچنار» که هرازگاهي داغ مي شود و بازتاب آن در ايران درگيري شيعه و سني است، چيست؟
واقعيت اين است که «پاراچنار» بخشي از «منطقه قبايلي» پاکستان و خارج از کنترل و اداره دولت اسلام آباد مي باشد؛ ترکيبي از جمعيت شيعه و سني دارد و خارج از منطقه سلطه «پاراچنار» تا مرکز ايالت، يعني پيشاور عمدتا سني هستند.

در اين منطقه و مناطق اطراف آن برادران شيعه و سني به راحتي با هم زندگي و از جمله ازدواج مي کنند. در شمال اين منطقه که در واقع متعلق به افغانستان است، القاعده تسلط دارد و براي اداره امور خود هرازگاهي به مناطق قبايلي پاکستان و از جمله «پاراچنار» حمله مي کند و اموال مردم را به تاراج مي برد و هرکس که در مقابل آن مقاومت کند را مي کشد.

در اين درگيري ها القاعده کاري به مذهب افراد ندارد و از قضا در طول اين دوران اکثر کشته شدگان سني هستند. در طول اين مدت، جمهوري اسلامي هم واقعاً هر کاري مي توانسته براي نجات مظلومين«پاراچنار» انجام داده است. حالاببينيد اين جريان مشکوک چطور صحنه را تفسير مي کند و از آن نتيجه باطل مي گيرد.
گفتني است که علي رغم تلاش جريانات آلوده و مشکوک طي اين روزها شيعيان در پاکستان و برخي نقاط ديگر به حمايت از مظلومان کشمير دست به تظاهرات زده اند.

به هرحال امروز دفاع از مظلومين کشميري دفاع از انسان مظلوم و مسلماني است که پيامبر بزرگوار اسلام درباره آن فرموده است «هرکس روزگار بگذراند و به امور مسلمين و رفع گرفتاري هاي آنها اهتمام نداشته باشد، مسلمان نيست.»

 نويسنده: سعدالله زارعي؛ با عنوان: «چكمه اشغالگر و سر مظلوم در كشمير»
منبع: روزنامه كيهان، شماره 21397 به تاريخ 1395/5/2 ، صفحه2
 
 kashmir1.jpgسابقه تاریخی کشمیر؛

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، منطقه کشمیر در سال 1320 میلادی برابر با 699 هجری شمری تا زمان یوسف شاه چک آخرین پادشاه مسلمان کشمیر، کشور مستقل اسلامی بود، یعنی تا سال 1586 میلادی(سال نقض تعهد اکبر شاه مغول و دستگیری یوسف شاه چک در دربار اکبر شاه مغول) به  مدت بیش از دو قرن کشور اسلامی بود، کشمیر مجدد از سال 1586 میلادی اشغال شد و به ترتیب ذیل ادامه پیدا کرد:
1- هند (حاکمان مغولی)، 166 سال کشمیر را اشغال کردند.
2- افغان‌ها، کشمیر را از تسلط حاکمان مغول هند خارج کرده و خود 67 سال بر این منطقه حاکم بودند.
3- سیک‌های پنجاب، پس از بیرون کردن افغان‌ها از کشمیر، به مدت 27 سال بر این منطقه حکومت کردند.
4-پس از اشغال کشمیر توسط سیک‌های پنجاب، دوره استعمار انگلستان فرا رسید؛ هنگامی که انگلیسی‌ها نتوانستند بر کشمیر مسلط شوند، با تاجر دوگره (قومی از هندوها) جامو معامله کرده و کشمیر پس از خارج شدن از دست سیک‌های پنجاب، به مبلغ هفت و نیم میلیون سکه رایج آن زمان به تاجر دوگره‌های جامو فروخته شد و دوگرا به مدت 101 سال طی 1846 تا 1947میلادی بر کشمیر حکومت کرد.
5- از سال 1947 میلادی سیطره هند بر بخش اعظم کشمیر آغاز شد و همچنان ادامه دارد.بخشی از کشمیر هم تحت کنترل پاکستان است.

c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_kashmir_kashmir3.jpgهند که بخش‌ اعظم کشمیر را تحت سیطره خود قرار داده از سال 1947 تا کنون با پاکستان منازعه داشته و تا کنون سه جنگ‌ میان دو کشور که بمب اتمی هم در اختیار دارند، رخ داده است، در اولین جنگی که رخ داد، مسئله کشمیر را به سازمان ملل ارجاع دادند، و چندین قطعنامه در این زمینه تصویب شد که تا کنون هیچ نتیجه‌ای نداشته است.
بعد از توافق آتش بس میان دهلی‌نو و اسلام‌آباد در سال 2003 میلادی، روند صلح میان دو همسایه آغاز شد؛ از آن پس، منطقه کشمیر در حالی همچنان صحنه نقض آشکار حقوق بشر و سرکوب مردم مسلمان این منطقه است که هریک از طرف‌ها، دیگری را به نقض آتش بس متهم می‌کند.
به گفته منابع کشمیری،صدها هزار نیروی نظامی خود را در کشمیر مستقر کرده که برخی تعداد آن را تا یک میلیون نفر هم برآورد کرده‌اند. احزاب و تشکل‌هایی که در کشمیر فعال هستند، معمولا طرفدار هند و یا پاکستان هستند.

 

بیداری اسلامی در کشمیر؛

کارشناسان مسائل جهان اسلام بر این باورند که بیداری اسلامی در کشمیر در سال 1931 میلادی آغاز شد، هنگامی که مردم علیه دیکتاتوری و نظام ضد اسلامی قیام کردند و بدین ترتیب 13جولای 1931 برابر با  21 تیر 1310 ش قیام خونین مسلمانان کشمیر رقم خورد و از آن زمان تاکنون استعمارگرایان در قالب‌های مختلف تلاش می‌کنند که حرکت مردم انقلابی کشمیر را تغییر دهند .
به گفته کارشناسان، متاسفانه جهان، کشمیر را به عنوان مسئله مورد مناقشه سیاسی میان کشورهای هند، پاکستان و گاهی چین مطرح می‌کند، که نیمی از واقعیت‌ است و نیم دیگری که از آن چشم پوشی می‌شود، تعلق آن به اسلام است، یعنی مسئله کشمیر متعلق به جهان اسلام است نه به پاکستان، هند و یا چین، هر چند این کشورها هم از نظر سیاسی طرف‌های مسئله کشمیر هستند.
سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای در طول این سال‌ها هیچ اقدامی برای حمایت از حقوق مشروع مردم کشمیر جز تماشا کردن ریختن خون مسلمانان و سرکوب آنها انجام نداده‌اند.

متأسفانه سازمان همکاری اسلامی به عنوان نهادی که برای رسیدگی به امور کشورها و ملت‌های مسلمان و حل مشکلات آنها ایجاد شده، در مسئله کشمیر هم عملکرد مثبتی نداشته است. در این میان به گفته شهروندان کشمیری، مردم کشمیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را الگوی خود می‌دانند و چشم امید به حمایت‌های کشورمان بسته‌اند.



نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

  درسهای زندگی
 

توصیه مقام معظم رهبری به جوانان در مورد اولویت انتخاب بین کار اجرایی و کار فرهنگی:

«کار اساسی عبارت است از هدایت»

   

مطالب جديد

مخاطب اول
شنبه, 22 مهر 1396
article thumbnailچند اقدام لازم که مسئولان در آستانه خیمه‌شب بازی جدید دولت آمریکا باید انجام دهند؛ مخاطب اول؛ در...
آفت مدیران غیرانقلابی
جمعه, 14 مهر 1396
article thumbnailنگاه طعمه ای یا مسئولانه ی مدیران، از منظر مقام معظم رهبری؛ « گفتمان انقلاب اسلامی: شرایط کنونی کشور به لحاظ این‌که...
article thumbnailرابطه قضا و قدر الهی و تفویض امور به اسباب و علل؛ اثر استاد شهید مرتضی مطهری (رحمة الله علیه) از پیغمبر...

Developed in conjunction with Ext-Joom.com