• اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها
    اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها

    «قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ» (ال عمران‏26)

  • «احساس خطر میکنم!»
    «احساس خطر میکنم!»

    «حرکت جامعه باید به سمت آن تعالی و آن ارزشها، حرکت به سمت بالا باشد؛ حرکت مثبت باشد. این حرکتهای به سمت پائین، همان بیماریهائی است که برای نظام اسلامی ممکن است پیش بیاید؛ و این خطر برای نظام اسلامی است؛ مردم باید بیدار باشند.» مقام معظم رهبری ۱۳۸۸/۰۶/۲۰

  • «حوزه‌ی علمیه انقلابی»
    «حوزه‌ی علمیه انقلابی»

     «اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه‌ی علمیه «انقلابی» بماند؛ زیرا اگر حوزه‌ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵

  • (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)
    (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)

    پیامبر اکرم این هدف را دنبال میکرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد. هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دلها برسد.

  • اللهم عجل لولیک الفرج
    اللهم عجل لولیک الفرج
  •                                                                            واجب همیشگی
    واجب همیشگی
  • اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
    اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
  • السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره
    السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره
  • نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
    نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
  • اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.
    اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.

    نقطه‌ى کانونى اقتصاد مقاومتى عبارت است از درون‌زایى در کنار برون‌گرایى. درون‌زایى به معناى انزواطلبى تعبیر نشود؛ درون‌زایى با نگاه به بیرون و با گرایش به بیرون جامعه امّا تکیه به توانایى درونى و به ظرفیّت درونى.

    (بیانات رهبری- 1393/01/06)

 c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_farhangnews_140962-404460-1446383728.jpgانقلاب شکوهمند اسلامی ایران که به رهبری امام راحل عظیم‌الشأن(رحمه الله علیه) از پس قرن‌ها مبارزه و جهاد و شهادت پیرامون پیروان و عاشقان پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم‌السلام) در عصر جاهلیت مدرن علیه فرهنگ نظام سلطه قد برافراشت، با انواع توطئه‌های سخت و نرم از جانب دشمنان مواجه شد.

در طول نزدیک به چهار دهه از حیات پربرکت انقلاب، ایران اسلامی نسبت به سایر کشورهای اسلامی با بیشترین آسیب‌ها و تهدیدهای فرهنگی چه از لحاظ حجم و چه از حیث تنوع دست به گریبان بوده است، اما به لطف الهی با تدابیر امام راحل(رحمه الله علیه) و خلف صالح ایشان امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) و حضور فعالانه مردم در عرصه‌های نیاز، دشمن موفقیتی در جهت توقف حرکت انقلاب و یا انحراف آن کسب ننمود.

با عنایت به پیچیدگی و حساسیت جریان انحرافی جدید، که حاصل زانو زدن سیاستمداران خودباخته و مرعوب، در برابر فرهنگ بیگانه است، به تعبیر قرآن چهره کریه باطل، پلیدی خود را در پس بزک های دینی و مذهبی مخفی نموده است. لذا جهت روشنگری هر چه بیشتر، مباحث پیش رو تقدیم می‌گردد.

 

با حاکمیت جریان اصولگرایی انتظار می‌رفت گام‌های بلندی در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب، از جمله جبران خسارتهای ناشی از تغافل های فرهنگی برداشته شود؛ که با شروع دولت نهم مدتی این‌گونه سیاستگزاری و رفتار شد اما به تدریج چهره انحراف در حاشیه دولت اصولگرا و چهره انقلابی و خدوم و پرتلاش رئیس‌ دولت نهم نمایان شد.

لذا، در کنار توطئه‌های گذشته، دو جریان انحرافی فتنه و انحراف جدید پا به پای هم در مسیر به چالش کشاندن نظام به حرکت درآمدند و انواع اعوجات، کج‌اندیشی‌ها و کج‌رفتاری‌ها؛ دگرباره همه‌ی تلاش‌های ضدفرهنگی در حوزه اندیشه و عمل را به سمت و سوی هوا و هوس و سیاست‌بازی سوق داد.

اما به رغم تلاش‌های دشمنان در طول دهه های پس از پیروزی، انقلاب ذره‌ای از مسیر آرمانی خود منحرف نشده­ و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)  مانند امام راحل(رحمه الله علیه) چون کوه محکم و استوار در مقابل هرگونه انحرافی ایستاده و خواهند ایستاد.

 

مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) -  (1390/2/3)

«تا من زنده هستم، تا من مسئوليت دارم، به حول و قوه‌ى الهى نخواهم گذاشت اين حركت عظيم ملت به سوى آرمانها ذره‌اى منحرف شود. تا مردم عزيزمان اينجور با شور، با شعور، با بصيرت، با عزم راسخ در ميدان هستند، لطف الهى شامل است؛ اين را بدانيد. تا ما توى ميدان هستيم.

 امروز قوای سه‌گانه بویژه دولت حقاً و انصافاً در حال خدمت و تلاش هستند و ملت و رهبری همواره از خط كار و خدمت در كشور حمایت خواهند كرد اما هرجا كه رهبری احساس كند از مصلحت بزرگی غفلت می‌شود، وارد خواهد شد و رهبری تا زنده است هیچگاه نخواهد گذاشت، در حركت عظیم ملت ایران بسوی آرمانها، ذره‌ای انحراف ایجاد شود.»     

 

حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) - (1390/3/14)

«مكتب امام يك بسته‌ى كامل است، يك مجموعه است، داراى ابعادى است؛ اين ابعاد را بايد با هم ديد، با هم ملاحظه كرد. دو بُعد اصلى در مكتب امام بزرگوار ما، بُعد معنويت و بُعد عقلانيت است. بُعد معنويت است؛ يعنى امام بزرگوار ما صرفاً با تكيه‌ى بر عوامل مادى و ظواهر مادى، راه خود را پى نميگرفت؛ اهل ارتباط با خدا، اهل سلوك معنوى، اهل توجه و تذكر و خشوع و ذكر بود؛ به كمك الهى باور داشت؛ اميد او به خداى متعال، اميد پايان‌ناپذيرى بود. و در بُعد عقلانيت، به كار گرفتن خرد و تدبير و فكر و محاسبات، در مكتب امام مورد ملاحظه بوده است.

بُعد سومى هم وجود دارد، كه آن هم مانند معنويت و عقلانيت، از اسلام گرفته شده است. عقلانيت امام هم از اسلام است، معنويت هم معنويت اسلامى و قرآنى است، اين بُعد هم از متن قرآن و متن دين گرفته شده است؛ و آن، بُعد عدالت است.»

 

چرایی ظهور جریان انحرافی از منظر راهبردی؛

در بیان چرایی ظهور جریان انحراف، می‌بایست به ظهور جریان اصولگرایی و تقابل آن با تجدید نظر طلبان لیبرال و سکولار اشاره نمود.

پس از ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، دشمنان انقلاب اسلامی با الهام از طرح فروپاشی شوروی سابق، «استحاله و فروپاشی جمهوری اسلامی از درون» را در دستور کار خود قرار دادند.

به موازات این اقدام دشمن، برخی از عناصر و جریانهای داخلی نیز با رویکردی تجدید نظر طلبانه در مبانی انقلاب و اصول بنیادین نظام اسلامی، عملاً با خواست دشمنان همراه شدند.

برای مقابله با این طراحی، رهبر معظم انقلاب همزمان با یکصدمین سالگرد ولادت امام عظیم الشان راحل، سال 1378 را سال امام خمینی(ره) نامیدند تا زنده نمودن یاد و اندیشه آن گوهر یگانه، روح جدید را برای مقابله با جنگ نرم دشمنان در کالبد جامعه و خواص بدمد. این تدبیر حکمیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی به همراه تبیین جریان «خودی» و «غیرخودی» در همان سال و نامگذاری‏ های هدفمند و هوشمند در سال‏های بعد، باعث زایش و معرفی جریانی جدید با نام «اصولگرایی» در جامعه شد.

اصولگرایان با تأکید بر گفتمان انقلاب و اندیشه‏ های امام و رهبری وارد رقابت با تجدید نظر طلبان لیبرال و سکولار شدند و با توفیق یافتن در انتخابات دومین دور شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال 81 و همچنین پیروزی در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 82، زمینه را برای استقرار کامل معتقدان به گفتمان انقلاب اسلامی در حاکمیت فراهم نمودند.

در ادامه این روند آقای دکتر احمدی نژاد با تأکید برگفتمان و ارزشهای انقلاب اسلامی، پیروز نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد و بدین ترتیب از یک سو طرح بلندمدت دشمنان برای «استحاله و فروپاشی جمهوری اسلامی از دورن» به شکست انجامید و از سوی دیگر تأثیرات بسیار شگرفی بر مناسبات منطقه ای و بین المللی را موجب گردید.

در همین زمینه روزنامه آلمانی «تاگس اشپیگل» در تحلیلی پیرامون پیروزی اصولگرایان و آقای دکتر احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نهم نوشت: «این انتخابات را باید به عجائب هفتگانه دنیا افزود؛ چرا که مردم ایران پس از 27 سال مرارت و سختی به نامزدی رأی دادند که از او بوی (امام) خمینی به مشام می‌رسید.»

«فرد هالیدی» - از تحلیل گران غربی- نیز با اذعان به غافلگیر کننده بودن انتخابات نهم ریاست جمهوری در ایران تأکید می‌کند: «پیام رأی مردم در انتخابات نهم، عدالت طلبی، ستیزه جویی با قدرت های حاکم و صدور آرمانهای انقلاب اسلامی است.»

وی در ادامه تصریح می‌کند: «محمود احمدی نژاد، پیروزی‌اش را مدیون تفکر عمومی است که خواهان ادامه مرام‌های بلندپروازانه انقلاب و پایبندی به ارزشهای اسلامی است.»

سونامی پیروزی اصولگرایان و استقرار آنان در حاکمیت طی سالهای 81 تا 84، منشأ تحولات منطقه‎ای و بین المللی عظیمی گردید. بر همین اساس، «هنری کیسینجر» سیاست‎مدار کارکشته آمریکایی، پیروزی اصولگرایان در ایران را آغازی بر یک پایان معرفی نمود و به صراحت اذعان داشت که: «پیروزی اصولگرایان در ایران آغازی است بر یک پایان و آن پایان طرح «خاورمیانه بزرگ امریکا.»

وی تحولات منبعث از پیروزی اصولگرایان در ایران را به افتادن یک وزنه چند تنی در استخر آب تشبیه می‌نماید که امواج خروشان آن همه اطراف استخر را در بر می‎گیرد.

کاخ سفید در مقام چاره‎جویی، پنج ماه پس از تشکیل دولت نهم و مشخص شدن جهت‎گیری‎های اسلامی و انقلابی دولت آقای احمدی نژاد، برای تحلیل تحولات ایران و تأثیر آن بر مناسبات منطقه ای و بین المللی، «کمیته خطر جاری» -کمیته مهار اتحاد جماهیر شوروی- را مجدداً راه اندازی نمود تا با مهار جمهوری اسلامی در سه سطح بین المللی، منطقه ای و داخلی، مانع افزایش قدرت و جایگاه جمهوری اسلامی گردد.

 

در بعد مهار داخلی نیز، با جنگ روانی پردامنه و بحران‌نمایی و تهدید‌نمایی تلاش شد تا دولت نهم ناکارآمد معرفی شود تا از یک سو زمینه برای بازگشت تجدید نظرطلبان به حاکمیت فراهم گردد و از سوی دیگر بستر لازم برای انقلاب رنگی و بی‎ثبات سازی محیط داخلی به وجود آید.

همزمان با اقدامات ذکرشده، نفوذ و سرپل‎گیری از میان عناصر قدرت‌طلب درون نظام و استحاله گفتمان انقلابی و جهت‏ گیری دولت نیز در دستور کار قرار گرفت.

مأموریت این اقدام مهم به «بنیاد مطالعات ایران» وابسته به اشرف پهلوی- که ریچارد فرای مشاور آن است- و واسطه های امریکایی و انگلیسی نظیر هوشنگ امیر احمدی، علیرضا نوری زاده، شهرام همایون، واسطه ‏های دیوید کامرون و الگور، هم‏چنین خانم «پریوش س.» داده شد.

عناصر قدرت طلب جذب شده با وعده حمایت دشمنان برای توسعه قدرت، در پوشش سفرهای ترکیه، لندن و نیویورک، دستورات لازم را برای ایجاد انحراف در مسیر انقلاب دریافت نموده و یکی پس از دیگری به اجرای آنها پرداختند که در این ارتباط می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

1- تحریف مبانی دینی، گفتمان و ادبیات مکتبی دولت از طریق اظهار‌نظرهای غیرکارشناسی و انحرافی؛

2- ترویج تساهل و تسامح و تلاش برای کمرنگ نمودن ارزشهای دینی

3- اشاعه ملی‌گرایی و تجزیه هویت ملی از طریق طرح مکتب ایرانی

4- ترویج اسلامی منهای روحانیت و فقاهت و چالش با مراجع عظام و حوزه‎های علمیه

5- خدشه‎دار نمودن آرمان نابودی اسراییل با اعلام حمایت از به اصطلاح مردم اسراییل!

6- خدشه در استکبار ستیزی از طریق تلاش برای مذاکره با آمریکا

7- تضعیف ولایت فقیه و رهبری از طریق ایجاد نافرمانی و زیر سؤال بردن عملی «فصل الخطاب بودن ولایت و رهبری»

8- تلاش جهت انشقاق و فروپاشی جریان اصولگرایی

9- به هم ریختن مرزبندی خودی و غیرخودی از طریق حرکت چراغ خاموش برای پیوند با فتنه‎گران و ضدانقلاب

10- ایجاد انحراف در موضوع انتظار و مهدویت

با این اوصاف می‌توان گفت چرایی ظهور جریان انحراف، نسبت مستقیم با راهبرد مهار داخلی جمهوری اسلامی ایران دارد که مبتنی بر ایجاد انحراف در مسیر انقلاب و کاستن قدرت نرم و اثرگذاری استراتژیک آن در منطقه و صحنه بین المللی می‌باشد.

 

c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_98948.jpg بررسی مبانی نظری و چیستی جریان انحرافی؛

در بررسی ریشه‎های فکری و مبانی نظری جریان انحراف می‎بایست به نحله فکری «سنت‎گرایی» و آرا و اندیشه‎های «سید حسین نصر» و «هانری کُربن» توجه داشت.

درهم آمیخته شدن این نحله از سنت گرایان با جریان انحرافی را باید دور دوم فعالیت سنت گرایان در فضای فکری، فرهنگی و سیاسی کشور دانست. دور اول فعالیت این نحله، به قبل از انقلاب و تلاش برای نجات رژیم ساهنشاهی از سقوط و مهار «اسلام‎گرایی» بازمی‎گردد.

در چرایی استفاده از سنت گرایان برای مهار گفتمان انقلاب اسلامی کافی است به یافته های موسسه مطالعاتی «رَند» - وابسته به پنتاگون- اشاره داشت. این موسسه در تحقیقاتی پیرامون ایجاد شبکه هایی از مسلمانان میانه ‏رو با معرفی سه جریان «سکولار»، «لیبرال» و «سنت گرایان»، توصیه می‌کند که ایالات متحده می‌تواند در مبارزه با اصولگرایی اسلامی از میان آنها شرکایی پیدا کند.(1)

 

در چرایی رویکرد به نحله سنت گرایی به دو دلیل دیگر نیز می‌توان اشاره نمود:

* شکست لیبرال ها و سکولارها در دولت های سازندگی و اصلاحات و همچنین فتنه 88

* امکان ایجاد تغییر در آرایش درون جهان اسلام به دلیل تأکید سنت‌گرایان بر فلسفه ایران باستان و درونی ساختن جمهوری اسلامی

حاکم شدن و رسمیت یافتن گفتمان سنت گرایی توسط جریان انحراف، در یک لایه جمهوری اسلامی را با جنبش های سلفی و وهابی درگیر می‌سازد و در لایه‎ای دیگر منجر به شکل گیری گسل قومی ایرانی - عربی می‌گردد. بنابراین استفاده از این نحله، تنها در چارچوب یک برنامه راهبردی برای مهار انقلاب اسلامی و ایجاد انحراف در مسیر نظام اسلامی قابل تحلیل و ارزیابی می‌باشد.

 

مروری بر دیدگاه‏های سرکرده جریان انحرافی؛

با تأمل بر دیدگاه‎های سرکرده جریان انحرافی و انطباق آن با تفکرات و هندسه نظری سنت گرایان، زاویه انحراف این جریان با گفتمان انقلاب اسلامی و اصولگرایی به وضوح نمایان می‌شود.

* «دوره‎ای که کسی بخواهد دینی را بر دنیا حاکم کند و نگاه خاص مذهبی را بر دنیا حاکم کند گذشته است ... این دوره‎ای نیست که هرکسی بخواهد یک دینی را در دنیا فراگیر کند ... جهان در حال هم‎افزایی و همایش انسان‏هاست. این اجتناب ناپذیر است. هیچ‎کس قادر نیست مانعش بشود. این سرنوشت مردم بشر است »(2)

* «دوره اسلام گرایی به پایان رسیده، روند توسعه در دنیا رو به این سمت می‌رود که حتماً نباید بشر مسلمان بشود تا به حقانیت برسد. این دوره رو به پایان است؛ هر مسیحی، یهودی، زرتشتی، بودایی نباید لزوماً مسلمان بشود تا به حقیقت برسد »(3)

* «این که مسلمانان بگویند کار ما درست است، بقیه اشتباه می‌گویند، یعنی 5/5 میلیارد انسان را از دایره انسانیت خارج کنیم، درست نیست »(4)

* «صف‎بندی مؤمن و کافر وقتی اصالت دارد که فرصت‏ها را برای انتخاب انسان‎ها فراهم بیاورید و انسان‎ها به مفهوم واقعی آزادی، انتخاب خود را انجام دهند»(5)

* «منطقی که «صف‎بندی» می‎کند باطل است، باطل است، باطل است»(6)

* «هیچ دینی نمی‎تواند آینده را از آنِ خود بداند، مگر آنکه منطقی ارائه دهد که در سایه آن منطق، جهانیان جایی برای ایستادن داشته باشند، انسان از هر قوم و قبیله و نژاد جایی برای ایستادن داشته باشد»(7)

* «در دنیای جدید لازم است که همه مردم دنیا اشتراک جدی داشته باشند. در این اشتراک دو اصل بسیار مهم خواهد بود، یکی بحث عدالت است و دیگری بحث معنویت» (8)

 

در همین چند جمله ذکرشده از ایشان به وضوح می‏توان اعتقاد به «وحدت متعالی ادیان»، کثرت گرایی دینی، حکمت خالده، اعتقاد به سه‎گانه معنویت، مهرورزی و عدالت و ... را مشاهده نمود.

جدا از مطالب ذکرشده، بازخوانی برخی از نقطه نظرات حلقه تئوریک این جریان نیز بسیار قابل تأمل می‏باشد. عناصر این حلقه که به مدت شش ماه روی آموزه‎های سنت گرایان و مطالعه کتاب‏های نصر و هانری کُربَن متمرکز گردیدند، بعضی از یافته‏ های خود را در محافل خصوصی به شرح زیر بیان داشته اند:

* «با زبان فقه نمی‏شود جامعه را اداره کرد. جامعه از سال 1384 از فقه عبور کرده است».

* «اگر به‎جای کتاب‏های شهید مطهری، کتاب‏های نصر را می‎خواندیم و تفکرات ایشان را اجرا می‎کردیم، الآن وضع مملکت این‏طور نبود».

 

 واکاوی پیوند جریان انحراف با فراماسونری؛

«فراماسونری» ریشه در اروپای اواخر دوران امپراطوری روم دارد. بعد از سقوط این امپراطوری و ویران شدن شهرها، بازسازی و توسعه شهرها، معماران و بناها (ماسونها) را به ثروت زیادی رساند و به دنبال آن «اتحادیه فراماسونرها» یا «بنایان آزاد» به عنوان سازمان صنفی شکل گرفت. این سازمان تا اواخر قرن هفدهم به فعالیت خود ادامه داد. ماسونها با تأثیرپذیری از جریانهای فکری قرن هیجدهم و نوزدهم و ظهور صهیونیسم بین الملل، به یک سازمان جریان‎ساز در جهان تبدیل شدند.

ماسونها در ادامه فعالیت خود با پنهان کاری و گسترش لژها و کلوپ‎ها، کسب قدرت جهانی را سرلوحه برنامه هایشان قرار دادند.

ماسونها براین اعتقادند که ادیان به ویژه دین مقدس اسلام، مهمترین مانع برای مدیریت جهانی آنان می‎باشد. براین اساس مبارزه با ادیان، تحریف مبانی دینی و فرقه سازی را برای مقابله با ادیان در دستور کار قرار دادند.

در این راستا نشریه فراماسونری «شرق اعظم» چاپ فرانسه اذعان می‏دارد: «امکان ندارد ما فراماسون‎ها نبرد خود را با ادیان متوقف کنیم.»

 

مهمترین اقدامات ماسونها برای مبارزه با ادیان:

* اشاعه تسامح و تساهل و اباحه‎گری برای فروپاشی فرهنگ دینی؛

* ترویج سنت گرایی و باستان گرایی؛

* نفی حجیت از دین از طریق ترویج کثرت گرایی دینی و نسبی گرایی؛

* ترویج سکولاریسم سیاسی در جوامع دینی؛

* استفاده از علوم غریبه و ترویج خرافه پرستی در جوامع هدف.

 

پیوند میان سنت گرایی و فراماسونری:

با تشکیل انجمن «تئوسوفی» در سال 1876 در شهر نیویورک توسط «مادام بلاواتسکی »، سنت‎گراها با جریان ماسونی پیوند خوردند. از عناصر انجمن تئوسوفی می‌توان به «رنه گنون » اشاره داشت. وی پس از پایان تحصیلات اولیه خود در مدارس یهودی، برای ادامه تحصیل به دانشگاه «آگوستن ثیری » رفت و تحت تعالیم «ژرارد انکاس » معروف به «پاپوس» (یکی از بنیانگذاران انجمن تئوسوفی در فرانسه) قرار گرفت و وارد این انجمن فراماسونری شد. گنون در سال 1912 به دین اسلام گروید و به سلسله صوفی «شیخ عبدالرحمن الیاش الکبیر » مصری پیوست و نام «شیخ عبدالواحد یحیی» را برگزید و تبعه مصر شد.

بعدها گفتمان و جریان سنت گرایی توسط رنه گنون تداوم یافت و توسط «ماراسوامی »، هویت نظام‎وار یافت و با «فریتیوف شووان »، «تیتوس بورکهارت »، «مارکو پالیس »، «مارتین لینگز » و «سید حسین نصر » توسعه یافت.

با این توضیحات برای آشکار ساختن پیوند جریان انحراف با فراسونری، می‌توان به مؤلفه‏ های زیر توجه داشت:

* پیوستگی تئوریک و تشکیلاتی سنت گرایان با فراماسونری؛

* پیوند جریان انحراف به لحاظ تئوریک و تشکیلاتی با جریان سنت‌گرایی؛

* ترویج و اشاعه آموزه های سنت گرایان و فراماسونری ها در چند سال اخیر؛

* برقراری ارتباط با عناصر فراماسونر و دعوت آنان به کشور.

البته در این ارتباط اطلاعات قابل توجهی وجود دارد که بیان آنها نیاز به گذر زمان است، اما در این بخش به یک نمونه آن اشاره می‌شود که مشت نمونه خروار خواهد بود.

اخیراً برخی از عناصر مرکزیت جریان انحراف در جلسات مخفی خود تلاش زیادی را معطوف به بازگرداندن «شیر و خورشید » به پرچم ایران نموده‏ اند. این اقدام با توجه به انتقاد ماسونها از نمادها می‎تواند پیام‎آور ابعاد انحراف این جریان و ... باشد.

 

تحریف و انحراف در مهدویت و انتظار؛

بخشی از آرای جریان انحرافی در خصوص مهدویت و انتظار، برگرفته از نظرات سنت گرایان به‎ویژه هانری کُربَن در این خصوص است.

سنت گرایان با برجسته نمودن جنبه باطنی و عرفانی شیعه که قهراً منجر به فراموشی و بی‎توجهی به سایر ابعاد عقلی، کلامی و فقهی شیعه می‌شود، در مباحث مهدویت، نگاه خود را به سوی نظرات اسماعیلیه و شیخیه معطوف نموده اند.

کُربن با تأثیر از نگرش شیخیه به‎خلاف فقهای امامیه، وجود و حیات امام عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را جسمانی و در همین عالم نمی‌داند و معتقد است آن حضرت در عالمی میانه یا برزخی بینابین که از آن به "شرق میانه " تعبیر می‌کند، زندگی می‌نماید و به همین دلیل توده مردم نمی‌توانند به آن مکان راه یابند.

نگاه سنت گراها در بحث ظهور نیز مبتنی بر باطن گرایی است. آنان معتقدند برای این که ظهور امام عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) محقق گردد، انسانها باید خود را بسازند و ظهور آینده آن حضرت مستلزم استحاله قلب انسانهاست و درواقع این ظهور «تدریجی » و به ایمان پیروان و نفس وجود آنان بستگی دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده، جریان انحراف در موضوع مهدویت و انتظار دیدگاه های دیگری را نیز ارائه می‌دهد از جمله:

* عصر غیبت کبری خاتمه یافته و دوران ظهور صغری آغاز گردیده است؛

* تبعیت از ولایت فقیه مربوط به دوران غیبت می‌باشد نه دوران ظهور؛

* در دوران ظهور صغری افرادی می‌توانند از جانب آن حضرت هدایت‎گر باشند؛

* معین نمودن زمان ظهور؛

* تطابق و ارائه تفسیر غیرواقعی از مصادیق در روایات مربوط عصر ظهور با افراد؛

* آمیخته نمودن موضوع مهدویت با خرافات.

 

index.jpgآینده نگری و تحلیل نقشه راه جریان انحراف؛

برای آینده نگری و تحلیل نقشه راه این جریان، ابتدا می‌بایست اقدامات گذشته و وضعیت کنونی جریان انحراف را مرور و بررسی کرد تا از این رهگذر به تحلیلی مبتنی بر آینده نگری نسبت به جریان مذکور دست یافت.

الف) مرور اقدامات گذشته جریان انحراف؛

پس از انتخابات 1388، این باور غلط نزد مرکزیت جریان انحرافی ظهور و بروز یافت مبنی بر اینکه آنان دارای پایگاه اجتماعی 30 میلیونی می‌باشند. از این رو جریان مذکور با اتکا به این برآورد غلط سعی نمود نظام را در عمل انجام شده در قبال اقدامات خود قرار دهد.

در این مرحله شاهد اقدامات فوری و ضربتی از سوی این جریان بودیم که بعضاً بدون هماهنگی و توجه به عدم زمینه های قانونی و ذهنی آن در جامعه صورت می‌پذیرفت.

برآورد جریان انحراف براین فرض استوار بود که نظام به دلیل شرایط پس از انتخابات و وضعیت منطقه ای و بین المللی، عملاً نمی‌تواند مخالفتی با اقدامات آنان به‏عمل آورد و این جریان در نهایت می‌تواند خاکریزهای خود را یکی پس از دیگری به جلو بکشاند.

* تصمیم سازی برای عزل و نصب های ناگهانی

* اظهارات غیرکارشناسی و مغایر با گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی

* برگزاری همایش ایرانیان خارج از کشور

* موازی کاری در وزارت خارجه با انتصابات نمایندگان منطقه‎ای و ... ناظر بر این مرحله می‌‌باشد.

حفظ دوقطبی ایجادشده در انتخابات 88 (احمدی نژاد - هاشمی) و استفاده از آن به عنوان برگ برنده در انتخابات مجلس نهم، محور دیگری بود که جریان انحراف بر آن تأکید داشت.

در این ارتباط جریان مذکور چند اقدام را در دستور کار قرار داد:

* طرح مکتب ایرانی و زمینه سازی برای انتقاد اصولگرایان از آن؛

* وادار نمودن رئیس جمهور به دفاع از نظریه مکتب ایرانی و بیان‌کننده این نظریه موهوم؛

* فراهم نمودن شرایط عبور اصولگرایان از آقای احمدی نژاد و بالعکس؛

* وارد کردن اصولگرایان به اشتباه و هل دادن آنان برای ایجاد ائتلاف با برخی از سران فتنه.

هم‏چنین در ادامه مرور اقدامات گذشته این حلقه انحرافی می‌بایست به القای تحلیل غلط از تحولات منطقه ای نیز اشاره نمود. عناصر جریان مذکور با القای این موضوع که تحولات جاری در منطقه با مدیریت آمریکا در حال شکل‌گیری است، عملاً سعی کردند سیاست خارجی تهاجمی دولت را به سیاست خارجی خنثی تبدیل نمایند.

 

ب) بررسی وضعیت فعلی جریان انحراف؛

در شرایط کنونی عناصر جریان انحراف در آشفتگی و به هم ریختگی به سر می‌برند. این وضعیت از آنجا نشأت گرفت که مرکزیت این باند مشکوک برای توسعه قدرت، ناگزیر به تصمیم سازی برای عزل وزیر اطلاعات گردیدند.

این اقدام که در واقع بزرگترین اشتباه سیاسی عناصر این حلقه بود، از یک سو باعث قرار گرفتن آنان در بن‎بست سیاسی شد و از سوی دیگر بستر آگاهی‌بخشی در جامعه را نسبت به اقدامات این فرقه فراهم آورد.

پس از دستور رهبر معظم انقلاب برای ابقای وزیر اطلاعات، مرکزیت جریان مذکور مجدداً اشتباه مضاعفی را مرتکب شدند که بیشتر به انتحار سیاسی شباهت داشت.

آنان با تصمیم سازی نابخردانه و مغایر با منافع ملی، به زعم خود تلاش کردند تا با بردن حاکمیت به لبه پرتگاه بی‎ثباتی سیاسی و با الگوگیری از عمل سیاسی دکتر مصدق در موضوع انتصاب وزیر جنگ و تحت فشار قرار دادن شاه برای پذیرش این خواسته، علاوه با وادار نمودن نظام به عقب‌نشینی و پذیرش خواسته هایشان، امتیازات جدیدی را نیز به‏ دست آورند. در این مرحله عناصر این باند مشکوک بر محورهای زیر اهتمام داشتند:

* مخدوش ساختن فصل الخطاب بودن رهبری؛

* علنی ساختن چالش با نظام؛

* انتقال موضوع به افکار عمومی و علنی ساختن آن؛

* کنار کشیدن خود و تحمیل هزینه‏ ها به ریاست جمهور.

در نهایت با برخورد این جریان به دیوار بلند قاطعیت نظام، به ظاهر چاره را در بازگشت به ولایت فقیه دید.

این در حالی بود که طی چند سال گذشته هیچ‏گاه در ادبیات آنان مسئله ولایت فقیه مورد توجه و تأکید قرار نگرفته بود.

 

ج) بررسی وضعیت آینده جریان انحراف:

از منظر آینده نگری، می‌توان برآورد و پیش بینی نمود که جریان انحراف بر اساس شواهد و قرائن، نقشه راه زیر را مورد توجه قرار خواهد داد:

1- تبیین انحرافی از ولایت فقیه:

در این راهبرد جریان مذکور تعریفی حقیقی و حقوقی از ولایت فقیه ارائه می‌نمایند که در آن ولایت پذیری از یک موضوع اعتقادی به امر قلبی و درونی و مبتنی بر محبت تقلیل می‌یابد. این جریان در ادامه خواهد کوشید با تمسک به پلورالیسم معرفتی، ولایت فقیه را در تعریف دچار نسبیت نماید و با این ترفند از یک سو زمینه را برای «قداست زدایی» از آن مهیا کند و از سوی دیگر جامعه را پیرامون موضوع ولایت فقیه و ولایت‌پذیری «قطب‎بندی» نماید.

2- تداوم چالش سیاسی در حاکمیت:

در آینده نگری نسبت به این جریان، به نظر می‌رسد دومین راهبرد این جریان تداوم چالش سیاسی در حاکمیت خواهد بود. در این راستا اقدامات زیر متصور می‌باشد:

* ایجاد چالش و اختلاف با ارکان حاکمیت و برهم زدن مناسبات بین قوا؛

* ایجاد شکاف گفتمانی و جریانی با اصولگرایان.

3- تلاش برای توسعه قدرت در حاکمیت:

سومین راهبرد این جریان توسعه قدرت در حاکمیت می‌باشد. جریان مذکور در این مرحله، انتخابات آینده و کسب اکثریت آرا در مجلس نهم را نشانه خواهد گرفت.

بهره گیری از تمکن مالی، ایجاد قطب‎بندی‎های کاذب در جامعه برای جذب مخاطبین به ویژه با ایجاد چالش در موضوعات فرهنگی و زمینه سازی برای عبور از اصولگرایان، از جمله اقدامات قابل تصور این جریان خواهد بود.

4- ایجاد شرایط حاد سیاسی در حاکمیت:

به نظر می‌رسد جریان انحراف در مواجهه با موانع پیشِ‎رو در مقاطعی مجدداً از راهبرد ایجاد شرایط حاد سیاسی در حاکمیت و بردن نظام به لبه پرتگاه بی‎ثباتی سیاسی استفاده خواهد کرد. در این ارتباط علاوه بر رفع موانع، ایجاد مصونیت امنیتی و قضایی برای مرکزیت این جریان مد نظر خواهد بود. ضمن آنکه با نزدیک شدن به انتخابات آینده و تلاش این باند برای تأیید نامزدهای مورد نظر، این اقدام بیش از پیش متصور می‌گردد.

5- استحاله رفتار حاکمیت با رسمیت بخشیدن به ملاک‎ها و معیارهای مورد نظر:

پیش بینی می‌شود جریان انحراف در ادامه سعی خواهد نمود با توسعه قدرت در حاکمیت از یک‎سو به ملاک‏ها و معیارهای مورد نظر خود از طریق قوه مقننه (در صورت کسب اکثریت آرا) رسمیت بخشد و از سوی دیگر با بهره‌گیری از فرایندهای به اصطلاح قانونی، نظام را در راستای اهداف مورد نظر خود وادار به تغییر رفتار نماید.

6- انتقال فاز چالش سیاسی به چالش اجتماعی و پیوند با فتنه‎گران.

 

سخن آخر؛

امید است که این توفیق را داشته باشیم تا در جنگ نرم، آبرو و حیثیت خود را فدای نظام مقدس جمهوری اسلامی نمائیم که «سر خم می‌سلامت، شکند اگر سبویی ».

فصل الختام این نوشتار فرازی از وصیت‏نامه سیاسی- الهی امام عظیم الشأن راحل خواهد بود. آن گوهر یکدانه فرمودند:

«به ملت عزیز ایران توصیه می‏کنم که نعمتی که از جهاد عظیم خودتان و خون جوانان برومندتان به ‏دست آوردید، همچون عزیزترین امور قدرش را بدانید و از آن حفاظت و پاسداری نمایید و در راه آنکه نعمتی عظیم، الهی و امانت بزرگ خداوندی است، کوشش کنید و از مشکلاتی که در این صراط مستقیم پیش می‏آید نهراسید که «اِن تَنصُروا الله ینصُرکُم وَ یثَبّت اَقدامَکُم» حجر 39. هرکس به مقدار توانش و حیطه نفوذش لازم است در خدمت اسلام و میهن باشد و با جدّیت، از نفوذ وابستگان به دو قطب استعمارگر و غرب یا شرق زدگان و منحرفان از مکتب بزرگ اسلام، جلوگیری نمایند و بدانند مخالفین اسلام و کشورهای اسلامی که همان ابرقدرتان چپاول‏گر بین المللی هستند، با تدریج و ظرافت در کشور ما و کشورهای اسلامی دیگر رخنه و با دست افراد خود ملتها، کشورها را به دام استثمار می‎کشانند. باید با هوشیاری مراقب باشید و با احساس اولین قدم نفوذی، به مقابله برخیزید و به آنان مهلت ندهید. خدایتان یار و نگهدار باشد!»

 

حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) - (1390/3/14)

يك نمونه‌ى ديگر از عقلانيت امام و تكيه‌ى او به خرد و هوشمندى، عبارت است از سرسختى و عدم انعطاف او در مقابله‌ى با دشمن مهاجم. امام به دشمن اعتماد نكرد. بعد از آنكه دشمن ملت ايران و دشمن اين انقلاب را درست شناخت، در مقابل او مثل كوه ايستاد. آن كسانى كه خيال كردند و خيال ميكنند عقل اقتضاء ميكند كه انسان گاهى در مقابل دشمن كوتاه بيايد، امام درست نقطه‌ى مقابل اين تصور حركت كرد. عقلانيت امام و آن خرد پخته‌ى قوام‌يافته‌ى اين مرد الهى، او را به اين نتيجه رساند كه در مقابل دشمن، كمترين انعطاف و كمترين عقب‌نشينى و كمترين نرمش، به پيشروى دشمن مى‌انجامد. در ميدان روياروئى، دشمن از عقب‌نشينى طرف مقابل، دلش به رحم نمى‌آيد. هر يك قدم عقب‌نشينى ملت مبارز در مقابل دشمنان، به معناى يك قدم جلو آمدن دشمن و مسلط شدن اوست. اين، يكى از مظاهر عقلانيت امام بزرگوار بود.

 

* پی‏نوشت

1- ایجاد شبکه‎هایی از مسلمانان میانه‎رو، موسسه رند، ترجمه موسسه مطالعاتی اندیشه سازان نور

2- 28 مرداد 1387 ، همایش نوآوری و شکوفایی در صنعت گردشگری

3- 30 مرداد 1387 ، ثبت میراث معنوی نیمه شعبان

6-5-4- همان

7- 28 مرداد 1387 ، همایش نوآوری و شکوفایی در صنعت گردشگری

8- همان

 

تأملی بر جریان انحراف( نفوذ به قلب اسلام) نوشته دکتر رضا سراج / پژوهشگر و کارشناس مسائل سیاسی ( تلخیص شده)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

  درسهای زندگی
 

توصیه مقام معظم رهبری به جوانان در مورد اولویت انتخاب بین کار اجرایی و کار فرهنگی:

«کار اساسی عبارت است از هدایت»

   

مطالب جديد

مخاطب اول
شنبه, 22 مهر 1396
article thumbnailچند اقدام لازم که مسئولان در آستانه خیمه‌شب بازی جدید دولت آمریکا باید انجام دهند؛ مخاطب اول؛ در...
آفت مدیران غیرانقلابی
جمعه, 14 مهر 1396
article thumbnailنگاه طعمه ای یا مسئولانه ی مدیران، از منظر مقام معظم رهبری؛ « گفتمان انقلاب اسلامی: شرایط کنونی کشور به لحاظ این‌که...
article thumbnailرابطه قضا و قدر الهی و تفویض امور به اسباب و علل؛ اثر استاد شهید مرتضی مطهری (رحمة الله علیه) از پیغمبر...

Developed in conjunction with Ext-Joom.com