• اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها
    اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها

    «قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ» (ال عمران‏26)

  • اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.
    اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.

    نقطه‌ى کانونى اقتصاد مقاومتى عبارت است از درون‌زایى در کنار برون‌گرایى. درون‌زایى به معناى انزواطلبى تعبیر نشود؛ درون‌زایى با نگاه به بیرون و با گرایش به بیرون جامعه امّا تکیه به توانایى درونى و به ظرفیّت درونى.

    (بیانات رهبری- 1393/01/06)

  • (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)
    (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)

    پیامبر اکرم این هدف را دنبال میکرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد. هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دلها برسد.

  • «حوزه‌ی علمیه انقلابی»
    «حوزه‌ی علمیه انقلابی»

     «اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه‌ی علمیه «انقلابی» بماند؛ زیرا اگر حوزه‌ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵

  •                                                                            واجب همیشگی
    واجب همیشگی
  • «احساس خطر میکنم!»
    «احساس خطر میکنم!»

    «حرکت جامعه باید به سمت آن تعالی و آن ارزشها، حرکت به سمت بالا باشد؛ حرکت مثبت باشد. این حرکتهای به سمت پائین، همان بیماریهائی است که برای نظام اسلامی ممکن است پیش بیاید؛ و این خطر برای نظام اسلامی است؛ مردم باید بیدار باشند.» مقام معظم رهبری ۱۳۸۸/۰۶/۲۰

  • اللهم عجل لولیک الفرج
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
    اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
  • نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
    نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
  • السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره
    السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره

 c_400_300_16777215_00_images_motahari_andonesia_mosahebeha_mostanad_mostanad1.jpgگفتگو با پروفسور دکتر جلال‌الدین رحمت، مؤسس مدرسه شهید مطهری(رحمه الله علیه) در اندونزی؛

«بنده خودم به سختی می‌توانم بگویم که کدام یک از آثار استاد مطهری(رحمه الله علیه) بیشترین تأثیر را بر افکار و زندگی من داشته است؛ زیرا که هر کدام از آثار استاد، به لحاظ گشودن پنجره‌ای تازه بر اندیشه بنده و طرح نظریه جدید از مفاهیم اسلامی، تأثیر خاص خود را برجای گذاشته است.»
محمد زنگنه مدار مدیر بین‌الملل بنیاد که در رأس تیم مستند ساز تلویزیونی به منظور تهیه مجموعه « مسافر آفتاب» در خصوص «جایگاه علمی و معنوی استاد شهید مرتضی مطهری(رحمه الله علیه) در عرصه بین الملل» به اندونزی سفر کرده بود، در خصوص دیدار با آقای پروفسور دکتر جلال‌الدین رحمت، مطهری شناس اندونزیایی که یکی از اندیشمندان و شخصیت‌های برجسته دینی، و اجتماعی آن کشور به شمار میرود، پیرامون سابقه علمی و فعالیت‌های دینی و اجتماعی این مطهری شناس برجسته اندونزیایی گفت:
استاد جلال‌الدین رحمت درسال 1949 میلادی از خانواده‌‌ای متدین و مذهبی در شهرباندونگ اندونزی به دنیا آمد. وی به عنوان یک مدرس دانشگاه، موفق به دریافت بورس تحصیلی فولبرایت (Fulbright ) برای ادامه تحصیل در دانشگاه آیووا در آمریکا گردیده و در رشته ارتباطات و روانشناسی مشغول به تحصیل شد.
استاد جلال الدین رحمت مدت شش سال برای یادگیری فلسفه اسلامی و عرفان به شهر قم عزیمت نمود. سپس برای مطالعه تغییرات در سیاست و روابط بین المللی به کشور استرالیا سفر کرد و موفق به اخذ دکتری گردید.
دکتر جلال‌الدین رحمت همچنین در چندین دانشگاه  معتبر اندونزی در حوزه‌های علم ارتباطات، فلسفه ، روش تحقیق، و غیره آموزش تدریس نموده و به طور خاص به ترویج عرفان در کالج اسلامی جاکارتا و دانشگاه فرامادینا پرداخت.
گفتنی است که این دو دانشگاه توسط ایشان و مرحوم پروفسور نورخالص مجید ودکتر حیدر باقر ودکتر موحدی (ایرانی) در سال 2002 تاسیس گردید.

استاد جلال‌الدین رحمت در کنار تدریس وتبلیغ در شهرهای مختلف در اندونزی، مدتی به عنوان رئیس دبیرستان مطهری که خود ایشان تأسیس نموده‌اند، در شهر باندونگ به فعالیت علمی وفرهنگی خود رونق بخشید. این مدرسه درحال حاضر به الگوی ملی در موفقیت تربیت نسل جوان مبدل گردیده است. ایشان به عنوان یک دانشمند برجسته، از اعضای فعال سازمان های مختلف حرفه‌ای، ملی و بین المللی منتسب می‌باشد و به عنوان سخنران در سمینارها و کنفرانس های مختلف حضور داشته و به عنوان یک واعظ و مُبلغ دینی محبوبیت دارد.

در اینجا متن گفتگوی پروفسور جلال الدین رحمت با تیم «مستند شهید مطهری» که توسط آقای محمد زنگنه مدیر امور بین الملل بنیاد، در اختیار ما قرار گرفته است تقدیم میگردد.


سابقه آشنایی؛

«لازم میدانم قبل از هر چیز در مورد سابقه اولین آشنایی خودم با انقلاب اسلامی ایران توضیحاتی را ارایه نمایم.
بنده در سال 1980 میلادی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفتم. در آنجا با دانشجویان ایرانی که کتابهایی را پیرامون انقلاب اسلامی توزیع میکردند، ارتباط برقرار نمودم. در آن ایام هنوز شناختی از استاد مطهری نداشتم؛ کتاب‌هایی را هم که دانشجویان ایرانی توزیع میکردند، عمدتاً از آثار دکتر شریعتی بود. در سال 1982 در یک کنفرانس اسلامی در شهر کولومبیا در ایالت متحده آمریکا شرکت نمودم.
در آن کنفرانس اندیشمندان شیعه، آثاری از علماء شیعه را به بنده معرفی و تعدادی را هم هدیه نمودند. در بین کتاب‌هایی که به عنوان هدیه دریافت نموده بودم، آثاری از شهید مطهری نیز وجود داشت.
به نظر بنده، اولین مؤسسه‌ای که آثار استاد مطهری را در اندونزی منتسر نمود، انتشارات معتبر «میزان» بود که توسط آقای دکتر حیدر باقر اداره می‌شد. آقای دکتر حیدر باقر نسخه‌ای از کتاب‌هایی را که به زبان اندونزیایی ترجمه می‌کرد، قبل از چاپ به بنده هدیه می‌نمود. در یکی از همین کتاب‌ها مطلبی در مورد استاد مطهری مطالعه نمودم مبنی بر اینکه ایشان در کنار تعمق در مفاهیم اسلامی، در شناخت فلسفه غربی نیز تبحر و شناخت خوبی دارد و اینکه استاد مطهری نویسنده‌ای بسیار توانا و فصیح، در تبیین مکاتب مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم بوده است. بنده بسیار شیفته اندیشه شهید مطهری شدم و مقدمه‌ای بر آن کتاب نوشتم.
c_400_300_16777215_00_images_motahari_andonesia_mosahebeha_mostanad_rahmat4.jpgجالب است بدانید که تمام کسانی که حتی همه کتاب مذکور را نخوانده بودند، مقدمه آنرا بخاطر جامعیت مطالب و مستندات ارایه شده، با تعمق مطالعه نموده و بعضاً نیز احساس کرده بودند که از خواندن مطالب اصل کتاب بی‌نیاز شده‌اند. زیرا شرح آشنایی بنده با شخصیت علمی و معنوی و افکار استاد مطهری برای مخاطبان خیلی جذاب و تأثیر گذار بود. بنده در آن مقدمه مقایسه‌ای بین استاد مطهری و فلاسفه غربی را ارایه دادم.
این کتاب که تحت عنوان «انسان و دین» به زبان اندونزیایی ترجمه و چاپ گردید، برگرفته از کتاب «انسان و ایمان» استاد می‌باشد. کتاب دیگری که باید از آن به عنوان یکی از تأثیرگذارترین آثار استاد نام برد، «عدل الهی» می‌باشد که توسط دایی زاده بنده ترجمه شده است. تعمق استاد در مباحث ارایه شده‌ی این کتاب بسیار حیرت انگیز و جالب می‌باشد؛ بطوریکه حتی مترجم را در انتقال مفاهیم دچار سختی و مشقت می‌نمود. به اعتقاد بنده این کتاب می‌تواند به عنوان یک واحد درسی در مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
یکی دیگر از موضوعاتی که در این کتاب برای بنده جالب می‌نمود، مربوط به قبول اعمال بندگان در قیامت می‌باشد؛ از جمله اینکه آیا مثلاً اعمال خوب کفار در قیامت از آن‌ها پذیرفته می‌شود یا خیر؟!
استاد پاسخ بسیار مستدل و اقنایی به این سئوال را در کتاب «عدل الهی» بیان می‌کنند. می‌دانیم که بسیاری از مسلمانان معتقدند، عمل صالح کافران در قیامت پذیرفته نمیشود. حتی برخی از مسلمانان ( شیعه یا سنی) نیز در حد افراط بر این باورند که پیروان دیگر مذاهب اسلامی در قیامت، اعمالشان مقبول نخواهد بود.

بطور مثال هریک از افراطیون اهل تسن ویا شیعیان متعصب، تصور می‌کنند که تنها آن‌ها هستند که شایستگی ورود به بهشت را دارند؛ لذا اعتقاد و اعمال دسته دیگر را باطل می‌دانند.
استاد مطهری با در نظر گرفتن همه شرایط قبول اعمال بندگان توسط خداوند، پاسخ بسیار جامع و مستدل را به این پرسش فراگیر ارایه می‌کنند.
بنده خودم به سختی می‌توانم بگویم که کدام یک از آثار استاد مطهری بیشترین تأثیر را بر افکار و زندگی من داشته است؛ زیرا که هر کدام از آثار استاد، به لحاظ گشودن پنجره‌ای تازه بر اندیشه بنده و طرح نظریه جدید از مفاهیم اسلامی، تأثیر خاص خود را برجای گذاشته است.
به عنوان مثال یکی دیگر از بهترین کتاب‌هایی که بنده از استاد مطالعه نموده‌ام، «انسان و تاریخ» می‌باشد. این کتاب مباحث خوبی را در مورد فلسفه تاریخ باز می‌کند؛ بطوریکه هنوز هم وقتی کتابی با همین عنوان از دیگر اندیشمندان مطالعه میکنم، احساس میکنم کماکان تحت تأثیر همان کتاب استاد قرار دارم.
اخیراً نیز بنده رساله دکتری خود را در موضوع فلسفه تاریخ با الهام گرفتن از کتاب «انسان و تاریخ» استاد مطهری نوشتم.
به نظر بنده امروز نیز هر یک از آثار استاد مطهری، به تناسب موضوعاتی که مطرح می‌کنند اثر بخشی خاص خود را دارند و می‌توانند برای حل معظلات جوامع بشری الگو و هدایتگر باشند. در این میان البته آثاری که مباحث اجتماعی را مطرح می‌کنند در اولویت اول قرار دارند. در عین حال اگر بخواهیم عنوان خاصی را نام ببریم، به اعتقاد بنده کتاب «داستان راستان» بیشترین و بهترین تأثیر را برای مخاطبان خود به همراه دارد. این اثر به زبان اندونزیایی نیز ترجمه شده و بنده در بسیاری از سخنرانی‌هایم از داستان‌های شیرین و جذاب این کتاب الهام می‌گیرم.
آثار استاد مطهری نه فقط برای اندیشمندان و طبقه روشنفکر جامعه، بلکه برای عموم اقشار قابل بهره برداری و مفید می‌باشد؛ و این از جمله نقاط قوت استاد مطهری به شمار می‌رود که ایشان قادر بودند مطالب سنگین فلسفی را با بیان ساده و روان و قابل فهم برای همه طبقات جامعه، حتی مردم کوچه و بازار ارایه نمایند.

 

در اینجا لازم می‌دانم در خصوص انگیزه تأسیس مؤسسه‌ای بنام شهید مطهری در اندونزی نیز مطالبی را به استحضار شما برسانم و اینکه چرا این مؤسسه مثلاً بنام دکتر شریعتی و یا ملاصدرا نام گذاری نشده است.
علت انتخاب نام استاد مطهری برای این مجتمع آموزشی بدین علت بود که ایشان هم عالِم دینی است و هم روشنفکر و مسلط بر اندیشه‌های دیگر. دوم اینکه مطهری وحدت بخشی در عالِم بودن و مردمی بودن را در عمل به اثبات رساند.

مقصود بنده این است که گاهی علماء صرفاً در اندیشه تحقیق و تألیف و تحریر کتاب هستند و نقشی در جامعه زمان خود ایفاء نمی‌کنند؛ و یا بر عکس کسانی که در فعالیت‌های اجتماعی بسیار پررنگ و جدی وارد می‌شوند، اما اندیشه قوی ندارند؛ در حالیکه شهید مطهری بر خلاف این دو گروه، در هر دو زمینه بسیار جدی و فعال و مؤثر عمل نمود.
در اندونزی نیز کسانی را سراغ داریم که فعالیت اجتماعی خوبی داشتند و برای تغییر و تحول جامعه تلاش می‌کردند، اما تأمل در اندیشه ندارند. استاد مطهری این خلاء را بخوبی برطرف نمود.
ایشان سخنرانی توانمند در رسانه صدا و سیما و یک فعال سیاسی و اجتماعی در زمان خود بود. او اندیشمندی بود که زندگی خود را با خون شهادت خود نوشت.
نکته دیگر حایز اهمیت در مورد استاد مطهری این که ایشان عالِمی اهل تسامح بوده است؛ یعنی اینکه گرایش شیعی محض نداشت؛ بلکه همیشه تاکید بر وحدت بین مذاهب اسلامی می‌نمود، و حتی بعضی مواقع نقد بر افراطی گریهای شیعیان را نیز از نظر دور نداشته است.»

به گفته مدیر امور بین الملل بنیاد، پروفسور دکتر جلال الدین رحمت به عنوان یک فعال فرهنگی، در تأسیس «جماعت اهل بیت اندونزی (IJABI)» که در حال حاضر تقریبا 100 هیئت منطقه ای (سطح شهرستان) در اندونزی با عضویت در مجموع حدود 2.5 میلیون نفر را تحت پوشش دارد، سهمی مهمی ایفاء نموده است. او همچنین یکی از بنیانگذاران «مرکز فرهنگی اسلامی (ICC)» در جاکارتا با همراهی دکتر حیدر باقر و دکتر عمر شهاب می‌باشد.
پروفسور دکتر جلال الدین رحمت یک دانشمند، مبلغ  توانا، اصلاح طلب اسلامی، ومربی فرهنگی است. ایشان علاوه بر آن یک نویسنده پرکار به شمار می‌رود. وی دارای تألیفاتی در زمینه‌های تصوف، قرآن و حدیث، مقالات اجتماعی، ارتباطات، فقه وغیره بوده و بخشی از آثار ایشان به منظور مقابله با چالش‌ها و برداشتهای سطحی از اسلام نوشته شده است.  

منبع: معاونت بین الملل بنیاد علمی و فرهنگی علامه استاد شهید مرتضی مطهری(رحمه الله علیه)

 

gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1   

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

  درسهای زندگی
 

توصیه مقام معظم رهبری به جوانان در مورد اولویت انتخاب بین کار اجرایی و کار فرهنگی:

«کار اساسی عبارت است از هدایت»

   

مطالب جديد

مخاطب اول
شنبه, 22 مهر 1396
article thumbnailچند اقدام لازم که مسئولان در آستانه خیمه‌شب بازی جدید دولت آمریکا باید انجام دهند؛ مخاطب اول؛ در...
آفت مدیران غیرانقلابی
جمعه, 14 مهر 1396
article thumbnailنگاه طعمه ای یا مسئولانه ی مدیران، از منظر مقام معظم رهبری؛ « گفتمان انقلاب اسلامی: شرایط کنونی کشور به لحاظ این‌که...
article thumbnailرابطه قضا و قدر الهی و تفویض امور به اسباب و علل؛ اثر استاد شهید مرتضی مطهری (رحمة الله علیه) از پیغمبر...

Developed in conjunction with Ext-Joom.com