• نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
    نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
  • اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
    اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
  •                                                                            واجب همیشگی
    واجب همیشگی
  • (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)
    (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)

    پیامبر اکرم این هدف را دنبال میکرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد. هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دلها برسد.

  • اللهم عجل لولیک الفرج
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • «احساس خطر میکنم!»
    «احساس خطر میکنم!»

    «حرکت جامعه باید به سمت آن تعالی و آن ارزشها، حرکت به سمت بالا باشد؛ حرکت مثبت باشد. این حرکتهای به سمت پائین، همان بیماریهائی است که برای نظام اسلامی ممکن است پیش بیاید؛ و این خطر برای نظام اسلامی است؛ مردم باید بیدار باشند.» مقام معظم رهبری ۱۳۸۸/۰۶/۲۰

  • السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره
    السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره
  • «حوزه‌ی علمیه انقلابی»
    «حوزه‌ی علمیه انقلابی»

     «اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه‌ی علمیه «انقلابی» بماند؛ زیرا اگر حوزه‌ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵

  • اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها
    اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها

    «قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ» (ال عمران‏26)

  • اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.
    اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.

    نقطه‌ى کانونى اقتصاد مقاومتى عبارت است از درون‌زایى در کنار برون‌گرایى. درون‌زایى به معناى انزواطلبى تعبیر نشود؛ درون‌زایى با نگاه به بیرون و با گرایش به بیرون جامعه امّا تکیه به توانایى درونى و به ظرفیّت درونى.

    (بیانات رهبری- 1393/01/06)

c_400_300_16777215_00_images_motahari_andonesia_mosahebeha_mosahebe_mosahebe20.jpgگفتگو با دکتر جمالی شاهرودی؛ رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیخ نورجاتی – چربون در اندونزی

بنده دکتر جمالی شاهرودی، رییس دانشکده ارشد الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شیخ نورجاتی چربون هستم.
در این دانشکده رشته تربیت اسلامی و احکام شرعی تدریس می‌شود. این دانشکده پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد را از سال 2004 میلادی آغاز نمود. رشته‌های روانشناسی و مدیریت اسلامی نیز در این دانشکده تدریس میشود.
هدف اصلی تأسیس این دانشکده در حقیقت به منظور تربیت نیروی انسانی و کادر متخصص و متعهد برای استان چربون و استان‌های همجوار در منطقه جاوه غربی بوده است. این دانشکده به موازات همکاری‌های علمی با سایر مراکز آموزشی و سازمان‌های اداری و خدماتی در بخش خصوصی و دولتی، رأساً نیز دانشجویان را برای خدمات رسانی به اقشار مردم در موضوعات تخصصی به صورت اردوهای جهادی اعزام می‌نماید.
دانشکده الهیات در چربون با توجه به سمینارها و فعالیت‌های آموزشی مطهری شناسی که توسط بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری در اندونزی انجام گرفته بود و همچنین استقبال در خور توجه اساتید و دانشجویان از این برنامه‌ها، تفاهم نامه همکاری برای گسترش فعالیت‌های مطهری شناسی و مطهری پژوهی با مؤسسه اسلام معاصر به نمایندگی از بنیاد استاد مطهری، منعقد نمود.
 متعاقباً در سال 2013 طرح ایجاد اتاق ایران را به نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی ارایه نمودیم که مورد قبول واقع شد و این اتاق همزمان با برگزاری یکی از همین سمینارهای تخصصی پیرامون افکار شهید مطهری، توسط رایزن فرهنگی ایران افتتاح گردید. این اتاق بطور چشمگیری مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است.
در حال حاضر اتاق ایران در این دانشکده توسط سفارت محترم جمهوری اسلامی ایران از طریق اهداء کتاب‌های علمی و دینی از شخصیت‌های برجسته اسلامی در ایران، از جمله استاد مطهری به زبان‌های اندونزیایی، عربی ، انگلیسی و فارسی و همچنین نرم افزارهای چندرسانه‌ای شامل سخنرانی، فیلم سینمایی، موسیقی و.... تجهیز شده است.

 

سابقه آشنایی با افکار استاد مطهری( رحمه الله علیه)؛

در خصوص سابقه آشنایی بنده با افکار استاد مطهری، لازم به ذکر است، شخصاً چندین اثر از استاد را مطالعه نموده‌ام؛ که از میان آنها، کتاب‌های «انسان و ایمان» و «عدل الهی» را بخاطر دارم.

درمورد اندیشه استاد مطهری مایلم این نکته را اضافه کنم، ایشان برخوردار از یک شخصیت جامع بودند؛ از یک طرف به عنوان یک عالِم و روحانی دینی و از طرف دیگر به عنوان یک فیلسوف و اندیشمند اسلامی مطرح می‌باشند که نه فقط در علوم اسلامی بلکه در تمامی شاخه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی صاحب نظر و ایده پرداز بودند. ایشان بطور توأمان بحث پیرامون موضوعات دینی را با تعمق در جنبه‌های فلسفی آن موضوعات ارایه می‌نمایند. به اعتقاد بنده چنانچه اندیشه و آثار استاد مطهری مورد بازخوانی و پژوهش قرارگیرد، میتواند کلید موفقیت و پیشرفت اندیشه و تمدن اسلامی قرار گیرد، چون کهنگی و تاریخ مصرف محدود ندارد.

 

c_400_300_16777215_00_images_motahari_andonesia_mosahebeha_mosahebe_mosahebe22.jpgطراوت و تازگی اندیشه استاد مطهری را میتوان در جامعیت آن اندیشه جستجو نمود. لازم است این تفکر بخوبی مدیریت شود تا علاوه بر حفظ جنبه‌های معنوی و عرفانی آن، جنبه‌های کاربردی و رفتاری تفکر استاد نیز محقق و مشهود باشد؛ و این وظیفه خطیر ماست که اندیشه آسمانی استاد را بر روی زمین بومی سازی و کاربردی نماییم.
بنده معتقدم که افکار شهید مطهری نبایستی صرفاً در قالب سمینارهای مطهری شناسی معرفی شود؛ بلکه انجام پژوهشها و مطالعات موضوعی و تعمق در مبانی علمی و فلسفی اندیشه مطهری گام بسیار مؤثری در ماندگاری و صیانت از این تفکر فاخر خواهد بود. به منظور نهادینه ساختن فعالیت‌های عمیق مطهری شناسی، تبادل دانشجو و استاد بین ایران و اندونزی را پیشنهاد میکنم.

البته برگزاری دوره‌های آموزشی سیر مطالعاتی آثار استاد که توسط بنیاد، طی چند مرحله در سطح دانشجویان اندونزیایی برگزار شده است در جای خود اقدام پسندیده و مؤثری به شمار میرود. چون هنوز بسیاری از دانشجویان اندونزیایی بخوبی نمی‌دانند که علماء و اندیشمندان ایران، چه نقش برجسته و مؤثری در پیشرفت تمدن و فرهنگ اسلامی در سراسر جهان ایفاء نموده‌اند.

وظیفه خطیر آگاهی بخشی در این زمینه، قبل از همه متوجه بنیاد شهید مطهری است که به مسئولیت خود اهتمام نماید.
نهادهایی مانند سفارت، رایزنی فرهنگی، کالج اسلامی المصطفی(صل الله علیه و آله و سلم) که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران مأموریت ترویج فرهنگ اسلامی در اندونزی را برعهده دارند، باید تلاش نمایند که فرهنگ ایران اسلامی را به عنوان فرهنگ اسلام ناب معرفی نمایند و نه فرهنگ شیعی خاص.
این نهادها وظیفه دارند تصویر جامع و جذابی از اسلام را به جهانیان معرفی نمایند، تا زمینه‌های همکاری و تعامل و وحدت بین مسلمانان را بیش از پیش فراهم نمایند.
مسلمانان جهان حق دارند نتایج این تلاش‌ها را آنگونه که باید، بطور ملموس و شفاف تجربه کنند. بنیاد شهید مطهری هم اگر بطور قطع و یقین مایل است به مسئولیت خطیر خود در رابطه با ترویج و نشر وگسترش افکار و اندیشه اسلام ناب در جهان اسلام جامه عمل بپوشاند؛ لازم است فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی موضوعی خود، با محوریت اندیشه استاد مطهری را افزایش دهد.


بنیاد بایستی در مقابله با اقدمات مخرب برخی از اندیشمندان و روشنفکران اندونزیایی که تلاش می‌کنند، ایران و فرهنگ ایرانی را به عنوان فرهنگ شیعی قلمداد و معرفی نمایند، تلاش مضاعفی را بکار گیرد.

متاسفانه خیلی از نخبگان و اقشار دانشگاهی در اندونزی نسبت به  فعالیت‌های فرهنگی و دینی جمهوری اسلامی ایران نگاه منفی و منفعلانه دارند. آنان مایلند باور کنند که این تلاش‌ها از سوی نهادهای فرهنگی ایران جنبه شیعه پروری و شیعه گری ندارد.

به نظر میرسد دعوت از شخصیت‌های طراز اول علمی و فرهنگی و دینی اندونزی برای سفر به ایران در قالب اردوهای سیاحتی و زیارتی، در کنار تلاش صادقانه و فرامذهبی و فراملی نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی، رفع سوءتفاهمات و ایجاد زمینه‌های وحدت و اعتماد متقابل را، در حد چشمگیری افزایش خواهد داد. قطعاً مشاهده مستقیم پیشرفت‌های انقلاب اسلامی ایران در عرصه‌های دینی، سیاسی، علمی, اجتماعی و فرهنگی برای اندیشمندان غیر مغرض اندونزیایی، باعث اصلاح دیدگاه‌ها و مثبت نگری آنان در قبال فعالیت‌های اسلامی ایران در اندونزی خواهد گردید.

 

وحدت بین تئوری و رفتار در آثار استاد مطهری( رحمه الله علیه)؛

صلابت و همبستگی خاصی بین اندیشه و عمل در آثار استاد مطهری وجود دارد. به عبارت دیگر ابتکار عمل استاد مطهری در ارایه اندیشه و فکر نو، در عمل نیز منتج به رفتارهای نوین و خلاقیت عملی در ایشان گردیده است. استاد مطهری فکر را در خلاء ایجاد نمی‌نمود، بلکه در عمل نیز آن اندیشه و فکر را محقق می‌ساخت.

این یکی از وِیژه‌گی‌های استاد مطهری بوده است. بطور مثال ایشان در بحث «انسان و ایمان» مانند فلاسفه غربی بحث نمی‌کند، که نهایتاً جدایی بین دین و دولت را رقم بزند. بلکه پدیده‌های «دین» و «دولت» را به عنوان یک مجموعه منسجم و تفکیک ناپذیر معرفی می‌کند. از منظر استاد مطهری نوعی وحدت محسوس بین تئوری و رفتار وجود دارد.

استاد مطهری قدرت تفکر فوق‌العاده‌ای دارا بود که در بین علماء متأخر و معاصر جهان اسلام، مانندی برای آن متصور نمی‌باشد. قدرت اندیشه استاد مطهری در تمامی آثار استاد برای مخاطبان ملموس و محسوس می‌باشد. این قدرت فوق‌العاده ناشی از فهم درست از اسلام ناب می‌باشد که در آثار استاد بخوبی تجلی یافته است.

روش استاد مطهری می‌تواند برای اساتید و اهل قلم و روشنفکران اندونزیایی الهام بخش و هدایتگر باشد. در خاتمه لازم میدانم به نقش بی بدیل انتشارات معتبر «میزان» در ترویج و معرفی شخصیت و اندیشه شهید مطهری در اندونزی اشاره کنم که برای اولین بار آثار استاد را به زبان اندونزیایی ترجمه و چاپ و توزیع نمودند؛ و کماکان نیز براین کار همت داشته‌ و دارند.

 

سوابق تحصیلی و فعالیت‌های علمی دکتر جمالی شاهرودی؛

بنده تحصیلات در مقطع کارشناسی را در دانشگاه شیخ نورجاتی چربون، مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه شهر میدان، و مقطع دکتری را در دانشگاه شریف هدایت الله جاکارتا به اتمام رساندم. همچنین مدت 4 سال تحصیل در حوزه علوم دینی، پنجره‌های معرفت و تربیت اسلامی را بر روی بنده گشود که از بهترین تجربیات دوران تحصیل به شمار می‌روند.
جلسه‌ای که شما هم اکنون شاهد آن بودید، مربوط به جلسه دفاعیه پایان‌نامه کارشناسی ارشد تعدادی از دانشجویان دانشکده بود که با مدیریت بنده و با حضور تعدادی دیگر از اساتید دانشکده به عنوان داور و ممتحن برگزارگردید. وظیفه بنده در این جلسه دفاعیه، مدیریت مباحث و نظارت بر کار اساتید ممتحن و چگونگی قضاوت و داوری آنان بوده است.

 

پیشنهادهای دکتر جمالی شاهرودی؛

با توجه به استقبال اساتید و  دانشجویان اندونزیایی از آثار استاد مطهری، برای حفظ و تقویت این ارتباط فکری و معنوی، پیشنهاد میکنم بنیاد علمی استاد مطهری، نسبت به تجهیز کتابخانه‌های دانشگاه‌های اندونزی از آثار ترجمه شده و نرم افزارهای چند رسانه‌ای از تولیدات سمعی و بصری مرتبط با شخصیت و افکار شهید مطهری، بطور گسترده و عاجل تمهیدات لازم را به عمل آورد. در اینصورت دانشجویان تمامی دانشگاه‌های اندونزی به راحتی به آثار استاد دسترسی خواهند یافت.
پیشنهاد دیگر اینکه تعدادی از دانشجویانمنتخب برای طی دوره‌های آموزشی کوتاه مدت سیر مطالعاتی استاد به ایران دعوت شوند، تا ضمن انجام مطالعات میدانی و شرکت در دوره‌های مذکور، با فرهنگ و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی ایران نیز از نزدیک آشنا شوند.

 

c_400_300_16777215_00_images_motahari_andonesia_mosahebeha_mosahebe_mosahebe17.jpgگفتگو با آقای دکتر احمد آسمونی معاون دانشکده الهیات و معارف اسلامی؛

بنده دکتر احمد آسمونی، معاون اول رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی در دانشگاه شیخ نورجاتی/ چربون هستم.
در سال 2007 موفق به اخذ دکتری در رشته فلسفه از دانشگاه جاکارتا گردیدم و رساله خود را با موضوع اشراقیه سهروردی دفاع کردم. در حال حاضر نیز به عنوان مدرس دانشگاه در رشته فلسفه ، تارخ و تمدن اسلامی مشغول هستم.
تخصص و علاقه اصلی من به مکتب سهروردی از این باب است که، اندیشه ایشان تلفیقی است از فلسفه و عرفان. از طرف دیگر تصور برخی اندیشمندان غربی براین بود که عمر فلسفه اسلامی نیز پس از وفات ابن رشد به آخر رسیده .
بنده نیز به این علت که خلاف این موضوع را ثابت کنم، مطالعات و تحقیقات خود را پیرامون فلسفه از نگاه سهروردی متمرکز نمودم. سهروردی قائل به تلفیق بین قوای عرفانی و قوای ذوقی بود. سابقه تاریخی ایران نیز بیانگر وجود تمدن فاخر و جامع در این کشور تا به امروز می‌باشد. به عبارت دیگر ریشه اندیشه ایران را میتوان در سهروردی، و ادامه آنرا در ملاصدرا،و بزرگان دیگری مانند حضرت امام خمینی، علامه طباطبایی و استاد مطهری جستجو نمود.
آشنایی بنده با شخصیت و آراء شهید مطهری نیز از طریق مطالعه آثار ایشان بوده است. به نظر بنده نقطه تمایز افکار استاد مطهری در مقایسه با سایر اندیشمندان در این است که، ایشان در معرفی فلسفه به صورت جامع تبحر خاصی داشتند.

 

c_400_300_16777215_00_images_motahari_andonesia_mosahebeha_mosahebe_mosahebe23.jpgاستاد مطهری نیز مانند ابن سینا از یک طرف به فلسفه عقلی معتقد بودند؛ و از طرف دیگر مانند سهروردی و غزالی، به فلسفه قلبی و شهودی گرایش نشان میدادند. همچنین جریان سومی که بنام گرایش صدرایی مشهور است نیز در آثار فلسفی استاد مطهری به چشم می‌خورد. من بسیار شیفته ملا صدرا هستم. در جایی به نقل از ایشان خواندم : حقیقت انسان وقتی معنی پیدا میکند که، خود را تجلی صفات خدا و ظهور و بروز جلوه الهی بداند؛ و استاد مطهری هم قائل به همین نظریه بوده است.

یکی دیگر از زمینه های آشنایی من با اندیشه استاد مطهری، حضور در سمینارهایی است که طی چند سال گذشته به همت بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری، با هدف معرفی اندیشه و آثار استاد، در اندونزی برگزار شده است. البته خود بنده هم افتخار این را داشته ام که به عنوان سخنران مدعو پیرامون افکار و آثار ایشان مطالبی را ارایه نمایم.

همانطوری‌ که می‌دانید استاد مطهری حول محور بسیاری از مباحث جامعه از جمله اقتصاد، فرهنگ، اعتقادات، و موضوعات سیاسی روز، مطالب مستدل و قابل تأملی را ارایه نموده است. از طرف دیگر خوشبختانه اخیراً رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی نیز به موازات برگزاری سمینارهای مطهری شناسی مذکور، مبادرت به ایجاد اتاق ایران در دانشگاه شیخ شریف هدایت الله در شهر چربون نموده است.

همین نکته باعث شده است که بنده نیز به عنوان مدرس این دانشگاه به دانشجویان خود توصیه نمایم که مطالعات خود را به زبان‌های عربی و فارسی گسترش دهند.  لذا ما شدیداً نیازمند دریافت کتب علمی و اعتقادی به زبان‌های عربی و فارسی بویژه از آثار ترجمه شده استاد مطهری هستیم.

البته ناگفته نماند که در حال حاضر ترجمه عناوین زیادی ازآثار شهید مطهری به زبان اندونزیایی در دسترس اساتید و دانشجویان قرار دارد.

در عین حال به رغم فعالیت‌های متنوع مطهری شناسی توسط بنیاد شهید مطهری که در قالب سمینارها و دوره‌های آموزشی سیر مطالعاتی و مسابقات کتابخوانی برگزار میشود، افزایش اینگونه برنامه‌ها و بخصوص نظام‌مند کردن آنها در قالب دوره‌های آموزشی مستمر، نقش بسزایی در تشویق دانشجویان اندونزیایی نسبت به شناخت شخصیت و آراء علمی و معنوی استاد مطهری ایفاء خواهد نمود.

البته لازم است این سمینارها هدفمند و بر اساس نیازهای فکری و فرهنگی روز مخاطبین موضوع بندی شوند. چون به معنای واقعی آراء استاد مطهری بخصوص در موضوعات اجتماعی و فرهنگی قابلیت پاسخگویی به بسیاری از معظلات و مشکلات جهان امروز را دارد.

صادقانه بگویم ما در حال حاضر تقریباً کسی را نمی‌شناسیم که بتوانیم او را همانند و همطراز استاد مطهری معرفی کنیم. به همین خاطر ما نیازمند مطهری های دیگری برای جهان امروز و فردا هستیم. شاید برخی از اندیشمندان اندونزیایی مانند پروفسور مولیادی کارتانگرا و یا پروفسور فرامادینا را بتوان در برخی موضوعات خاص تا حدودی نزدیک به استاد مطهری معرفی کرد، اما بنا بر اذعان و تایید قریب به اتفاق اندیشمندان و نخبگان اندونزیایی، بی شک هیچکس را نمی‌توان سراغ داشت که مانند شهید مطهری در چندین و چند موضوع بتواند با تبحر و تامل ارایه نظر نماید و یا برای حل مشکلات بشری در موضوعات مبتلابه ارایه طریق نماید.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

  درسهای زندگی
 

توصیه مقام معظم رهبری به جوانان در مورد اولویت انتخاب بین کار اجرایی و کار فرهنگی:

«کار اساسی عبارت است از هدایت»

   

مطالب جديد

مخاطب اول
شنبه, 22 مهر 1396
article thumbnailچند اقدام لازم که مسئولان در آستانه خیمه‌شب بازی جدید دولت آمریکا باید انجام دهند؛ مخاطب اول؛ در...
آفت مدیران غیرانقلابی
جمعه, 14 مهر 1396
article thumbnailنگاه طعمه ای یا مسئولانه ی مدیران، از منظر مقام معظم رهبری؛ « گفتمان انقلاب اسلامی: شرایط کنونی کشور به لحاظ این‌که...
article thumbnailرابطه قضا و قدر الهی و تفویض امور به اسباب و علل؛ اثر استاد شهید مرتضی مطهری (رحمة الله علیه) از پیغمبر...

Developed in conjunction with Ext-Joom.com