• اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.
    اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.

    نقطه‌ى کانونى اقتصاد مقاومتى عبارت است از درون‌زایى در کنار برون‌گرایى. درون‌زایى به معناى انزواطلبى تعبیر نشود؛ درون‌زایى با نگاه به بیرون و با گرایش به بیرون جامعه امّا تکیه به توانایى درونى و به ظرفیّت درونى.

    (بیانات رهبری- 1393/01/06)

  • (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)
    (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)

    پیامبر اکرم این هدف را دنبال میکرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد. هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دلها برسد.

  • السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره
    السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره
  • «حوزه‌ی علمیه انقلابی»
    «حوزه‌ی علمیه انقلابی»

     «اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه‌ی علمیه «انقلابی» بماند؛ زیرا اگر حوزه‌ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵

  • نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
    نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
  • اللهم عجل لولیک الفرج
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها
    اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها

    «قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ» (ال عمران‏26)

  • «احساس خطر میکنم!»
    «احساس خطر میکنم!»

    «حرکت جامعه باید به سمت آن تعالی و آن ارزشها، حرکت به سمت بالا باشد؛ حرکت مثبت باشد. این حرکتهای به سمت پائین، همان بیماریهائی است که برای نظام اسلامی ممکن است پیش بیاید؛ و این خطر برای نظام اسلامی است؛ مردم باید بیدار باشند.» مقام معظم رهبری ۱۳۸۸/۰۶/۲۰

  • اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
    اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
  •                                                                            واجب همیشگی
    واجب همیشگی

c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_sonatha1.jpg«تغییر»

قطعاً همه انسانها در طول عمر و گذران زندگی، بارها در اندیشه «تغییر» محیط اطراف خود بوده اند. از تغییر اخلاق والدین و اطرافیان، تا تغییر  افراد جامعه. اما انجام دادن هر تغییری در هر سطحی فقط و فقط یک راه دارد و آن این است که «انسان»  خودش را از درون تغییر بدهد و خصوصیات فکری و رفتاری خود را اصلاح نماید. به عبارت دیگر هرکس تغییر را از خودش شروع کند.

تنها در این صورت است که میتوان امیدوار بود، محیط اجتماع هم به تدریج شروع کند به تغییر کردن. چه بسا تغییرات کوچک هر یک از ما در شیوه و سبک زندگی، نهایتاً منتج به تغییر عمومی جامعه خواهد گردید.

بطور مثال اینکه اگر در ایران حاکم دیکتاتوری مثل رضاخان ظهور می کند؛ به آدم های هم عصر او مربوط می شود. و یا در دیگر کشورهایی که زمامداران ظلم پیشه و یا عدالت گستری را تجربه کرده اند نیز این قاعده بطور نسبی صادق میباشد.

در هر حال قدر مسلم این است که «جامعه»، دیکتاتور می پروراند. و جامعه یعنی تک تک آدم ها.

بدیهی است که نظم یک امر کاملا درونی است. از جمله برقراری دموکراسی هم یک امر درونی است که باید در عمق وجود انسان ها اتفاق بیفتد.

در همین جامعه ای که امثال رضا خان و محمد رضا شاه پهلوی حکومت  میکردند، فردی مانند سیدروح الله خمینی(رضوان الله تعالی علیه) تغییر کرد؛ بعد از مدتی روحانیت تغییر کرد؛ متعاقباً اوضاع شهر مقدس قم تغییر کرد و نهایتاً علمای حوزه و آحاد مردم کشور تغییر کردند تا اینکه انقلاب اسلامی ایران به ثمر رسید. موج سازنده این تغییر تا آنجا پیش رفت که هم اکنون در حزب الله لبنان مشاهده میشود.  بر همین اساس است که فقها جهاد با نفس را می گویند «جهاد اکبر» و اهمیت بیشتری از جهاد معمولی دارد.

با عنایت به متون اسلامی و شواهد و قرائن تاریخی میتوان به ضرس قاطع یکی از دلایل اصلی تآخیر در ظهور امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) را ناشی از غفلت «منتظران مهدی» در ایجاد تغییر بنیادین در روش و منش دانست. 

و به همین خاطر است که مولانا یک غزلی دارد بسیار زیبا که این طور شروع می شود: « گر جان عاشق دم زند، آتش در این عالم زند»

 

«ان اللّه لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بانفسهم»؛

ابى عمر و مدائنى از حضرت امام صادق (علیه السّلام) روایت كرده كه فرمود: «پدرم همواره مى فرمود: خداوند قضاى حتمى رانده كه از هیچ بنده اى نعمتى را كه به او ارزانى داشته از او سلب نكند، مگر آنكه خود بنده كارى كند كه مستوجب سلب نعمت شود، در آن صورت آن نعمت رابخاطر آن گناه سلب مى كند، و این همانست كه در قرآن كریم فرموده : (ان اللّه لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بانفسهم)

و نیز در همان كتاب از احمد بن محمد از ابى الحسن الرضا (علیه السّلام) روایت كرده كه در ذیل آیه (ان اللّه لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بانفسهم و اذا اراد اللّه بقوم سوء فلا مرد له) فرموده : پس زمام امور به دست خداست .
و در معانى الاخبار به سند خود از عبداللّه بن فضل از پدرش روایت كرده كه گفت : از ابا خالد كابلى شنیدم كه مى گفت : از  حضرت زین العابدین على بن الحسین (علیهما السلام) شنیدم كه مى فرمود: «گناهانى كه نعمت را تغییر مى دهند عبارتند از: ظلم بر مردم ، ترك عمل خیرى كه بدان عادت شده ، كفران نعمت ، و ترك شكر، و این همانست كه خداى تعالى درباره اش فرموده : (ان اللّه لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بانفسهم)»

 

c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_sonatha3.jpgباور کردن وعده‌های الهی ، نجات دهنده امت اسلام از عقب‌ماندگی؛
ما دوغفلت داریم:

یکی غفلت از این که قرآن وسیله‌ی اجتماع ما مسلمانهاست.

دوم، غفلت ازباور به مفاهیم قرآنی و اعتراف به آنچه که خدای متعال به ما در قرآن کریم وعده کرده است.

وعده‌های الهی را هم باید باور کنیم. اگر وعده‌های الهی را باور کردیم، آن وقت راه به سوی عزت، به سوی وحدت، به سوی اقتدار در مقابل امت اسلامی باز خواهد شد، امت اسلام از عقب‌ماندگی نجات پیدا خواهد کرد. همین آیاتی که الان این استاد محترم مصری تلاوت کردند: «ان ینصرکم اللَّه فلا غالب لکم»؛(۱) اگر خدا شما را نصرت بکند، هیچ قدرتی بر شما غلبه نخواهد کرد. «و ان یخذلکم فمن ذالّذی ینصرکم من بعده»؛(۱) اگرخدا شما را نصرت نکند، کمک نکند، کی به شما کمک خواهد کرد؟ یک سطر درخشان است.

این را ملتها بنویسند، پرچم کنند، بزنند جلو چشمشان، بالای سرشان. «ان ینصرکم‌اللَّه فلا غالب لکم»(1)؛ اگر خدا شما را یاری کند، هیچ قدرتی بر شما غلبه نمیکند.

چه کارکنیم که خدا ما را یاری کند؟ این یک مسئله است. چه کار کنیم که نصرت خدا شامل حال ما بشود؟ این را هم خود قرآن به ما گفته: «ان تنصروااللَّه ینصرکم»(2)،«ولینصرنّ‌اللَّه من ینصره»(3)؛ شما خدا را نصرت کنید، دین خدا را نصرت کنید، برای خدا قیام کنید، خدا شما را نصرت خواهد کرد.

هر جا ملتها برای دین خدا قیام کردند، نیروشان را آوردند وسط صحنه، خدای متعال آنها را نصرت کرد. و وقتی خدا آنها را نصرت کرد، دیگر هیچ کس نتوانست بر آنها غلبه پیدا کند.

ما نمونه‌اش را در خودمان دیدیم. ما آزمودیم، تجربه کردیم که «انّ اللَّه لا یغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا مابأنفسهم»(4). این را ما ملت ایران آزمایش کردیم؛ این را در عمل آزمودیم. در خودمان تغییر ایجاد کردیم، خدای متعال هم اوضاع ما را تغییر داد.عجیب هم این است که اگریک قدم ما برداریم، خدا ده قدم برمیدارد. ما اندکی خودمان را تغییر دادیم، خدا مبالغی به ما کمک کرد، اوضاع ما را تغییر داد.

امروز هم داریم در دنیا می‌بینیم. الان ملت مصر را نگاه کنید. همان اللَّه‌اکبر است و همان نماز جماعت است و همان شعارهای اسلامی است؛ آمدند توی میدان، خدای متعال نصرت داد.

مگر آمریکا می خواست که این اتفاقات در مصر بیفتد؟ مگر جبهه‌ی خبیثِ صهیونیستی که در همه‌ی قدرتهای غربی نفوذ دارد، میخواستند این اتفاق بیفتد؟ مگر وابستگان سیاسی‌شان درمنطقه به خودشان حاضر بودند این فکر را راه بدهند که یک چنین اتفاقی خواهد افتاد؟ اما افتاد. چرا؟ چون «ینصرکم اللَّه فلا غالب لکم».(1) خدا که نصرت کرد، دیگر همه‌ی قدرتها پوچند. اینجوری ملتها باید عزتشان را به دست بیاورند. «و للَّه العزّة ولرسوله و للمؤمنین»؛(5) عزت مال خداست. «تعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء»؛(6) او عزت میدهد. از خدا عزت را بخواهید.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن‌ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴

 

۱ ) سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۰
إِن يَنصُركُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَكُم ۖ وَإِن يَخذُلكُم فَمَن ذَا الَّذي يَنصُرُكُم مِن بَعدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَليَتَوَكَّلِ المُؤمِنونَ
ترجمه: اگر خداوند شما را یاری کند، هیچ کس بر شما پیروز نخواهد شد! و اگر دست از یاری شما بردارد، کیست که بعد از او، شما را یاری کند؟! و مؤمنان، تنها بر خداوند باید توکل کنند!

۲ ) سوره مبارکه محمد آیه ۷
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم
ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد.

۳ ) سوره مبارکه الحج آیه ۴۰
الَّذينَ أُخرِجوا مِن دِيارِهِم بِغَيرِ حَقٍّ إِلّا أَن يَقولوا رَبُّنَا اللَّهُ ۗ وَلَولا دَفعُ اللَّهِ النّاسَ بَعضَهُم بِبَعضٍ لَهُدِّمَت صَوامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَواتٌ وَمَساجِدُ يُذكَرُ فيهَا اسمُ اللَّهِ كَثيرًا ۗ وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ
ترجمه: همانها که از خانه و شهر خود، به ناحق رانده شدند، جز اینکه می‌گفتند: «پروردگار ما، خدای یکتاست!» و اگر خداوند بعضی از مردم را بوسیله بعضی دیگر دفع نکند، دیرها و صومعه‌ها، و معابد یهود و نصارا، و مساجدی که نام خدا در آن بسیار برده می‌شود، ویران می‌گردد! و خداوند کسانی را که یاری او کنند (و از آیینش دفاع نمایند) یاری می‌کند؛ خداوند قوی و شکست ناپذیر است.

۴ ) سوره مبارکه الرعد آیه ۱۱
لَهُ مُعَقِّباتٌ مِن بَينِ يَدَيهِ وَمِن خَلفِهِ يَحفَظونَهُ مِن أَمرِ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّی یغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم ۗ وَإِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَومٍ سوءًا فَلا مَرَدَّ لَهُ ۚ وَما لَهُم مِن دونِهِ مِن والٍ
ترجمه: برای انسان، مأمورانی است که پی در پی، از پیش رو، و از پشت سرش او را از فرمان خدا [= حوادث غیر حتمی‌] حفظ می‌کنند؛ (امّا) خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند! و هنگامی که خدا اراده سوئی به قومی (بخاطر اعمالشان) کند، هیچ چیز مانع آن نخواهد شد؛ و جز خدا، سرپرستی نخواهند داشت!

5 ) سوره مبارکه المنافقون آیه ۸
يَقولونَ لَئِن رَجَعنا إِلَى المَدينَةِ لَيُخرِجَنَّ الأَعَزُّ مِنهَا الأَذَلَّ ۚ وَلِلَّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنينَ وَلكِنَّ المُنافِقينَ لا يَعلَمونَ
ترجمه:آنها می‌گویند: «اگر به مدینه بازگردیم، عزیزان ذلیلان را بیرون می‌کنند!» در حالی که عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است؛ ولی منافقان نمی‌دانند!

6 ) سوره مبارکه آل عمران آیه ۲۶
قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ المُلكِ تُؤتِي المُلكَ مَن تَشاءُ وَتَنزِعُ المُلكَ مِمَّن تَشاءُ وَتُعِزُّ مَن تَشاءُ وَتُذِلُّ مَن تَشاءُ ۖ بِيَدِكَ الخَيرُ ۖ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيءٍ قَديرٌ
ترجمه: بگو: «بارالها! مالک حکومتها تویی؛ به هر کس بخواهی، حکومت می‌بخشی؛ و از هر کس بخواهی، حکومت را می‌گیری؛ هر کس را بخواهی، عزت می‌دهی؛ و هر که را بخواهی خوار می‌کنی. تمام خوبیها به دست توست؛ تو بر هر چیزی قادری.

 

c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_69666.jpgارتباط مستقیم معجزه‌های اجتماعی با اراده‌ انسان‌ها؛
شما عزیزان من بدانید که این کار بزرگ و معجزه‌آسا؛ یعنی قیام یک دولت اسلامی و مستقل، آن هم در این منطقه‌ی بسیار حساس عالم - که حقیقتاً کار نشدنی بود - نشد، جز به کمک و پشتوانه‌ی همین اخلاصها و همین صفاها. به اوضاع کشورهای عربی، کشورهای حاشیه‌ی خود ما و مجموعه‌ی کشورهای اسلامی نگاه کنید و ببینید که اگر بخواهد تلاشی در این کشورها صورت بگیرد که اندکی با منافع قدرتهای مسلط عالم اصطکاک داشته باشد، چطور جنجال و غوغا درست می‌کنند و چطور مانع از هرگونه حرکتی می‌شوند که به نفع عزت ملیِ این کشورهاست.

به اطراف خودتان نگاه کنید؛ این عراق را ببینید - بقیه‌ی کشورهای اسلامی را نمی‌خواهم نام بیاورم - این پدیده‌ها را که انسان مشاهده کند، آن وقت می‌فهمد که کشوری مثل ایران در قلب این منطقه‌ی حساس، آن هم با داشتن این همه ذخایر مادی و معنوی - که همیشه یک بهشت گمشده برای استعمارگران بود و هر جا که دست پیدا می‌کردند، برای آنها یک موهبت عظما محسوب می‌شد - و در حالی‌که این کشور یکسره پایتخت اقتدار منطقه‌ییِ امریکا محسوب می‌شد، چطور ناگهان تبدیل شد به قله‌یی از مقاومت و احساس عزت و اسلام‌خواهی و مقابله‌ی با زورگویی و کامجویی و زیاده‌طلبی امریکا. این یک معجزه است؛ اصلاً قابل تصور نبود؛ اما این معجزه اتفاق افتاد.

معجزه‌های اجتماعی برخلاف معجزه‌ی اژدها شدنِ عصای موسی است؛ چون آن‌طور معجزه‌ها ربطی به اراده‌ی انسان ندارد؛ اما معجزه‌های اجتماعی به‌طور مستقیم به اراده‌ی انسانها ارتباط پیدا می‌کند؛ «انّ اللَّه لا یغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بأنفسهم»
هرگاه ملتی تصمیم بگیرد، اراده کند، اقدام کند، حرکت متناسب با هدفش را انجام دهد، آن وقت معجزه‌ی اجتماعی اتفاق می‌افتد. البته در تحولات اجتماعی حق بودن کافی نیست. خیلی اوقات امواج باطل می‌آید حق را لگدکوب می‌کند و عبور می‌کند. حق بودن به اضافه‌ی اقدام، عمل، اراده و به اضافه‌ی ایستادگی و پایداری است که آن معجزه را تحقق می‌بخشد.

این پایداری، این ایستادگی، این تصمیم و این فداکاری در صحنه‌ی جامعه و کشور ما به برکت همین اخلاصها، بینشها و بصیرتها که امروز در جمع جوانان مؤمن و بسیجی کشور ما متبلور است اتفاق افتاد، که یک نمونه‌ی باارزش آن را این‌جا مشاهده می‌کنیم. اما آنچه بزرگتر از آن حادثه‌ی بزرگ و باورنکردنی بود، این است که نظام جمهوری اسلامی با وجود همه‌ی امواج متلاطم و خصمانه‌ی در پیرامون خود، هم ماند و هم رشد کرد.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان استان همدان - ۱۳۸۳/۰۴/۱۶

 

c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_20140517125016-.jpgگناه عمومی، زایل‌کننده نعمت‌های بزرگ؛
[راجع به انواع گناه] نوع سوم، گناهان جمعی ملتهاست. بحث یک نفر آدم نیست که خطایی انجام دهد و یک عده از آن متضرر شوند؛ گاهی یک ملت یا جماعت مؤثری از یک ملت مبتلا به گناهی می‌شوند. این گناه هم استغفار خودش را دارد. یک ملت گاهی سالهای متمادی در مقابل منکر و ظلمی سکوت می‌کند و هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد؛ این هم یک گناه است؛ شاید گناه دشوارتری هم باشد؛ این همان «انّ اللَّه لا یغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بانفسهم» است؛ این همان گناهی است که نعمت‌های بزرگ را زایل می‌کند؛ این همان گناهی است که بلاهای سخت را بر سر جماعت‌ها و ملتهای گنهکار مسلط می‌کند.

ملتی که در شهر تهران ایستادند و تماشا کردند که مجتهد بزرگی مثل شیخ فضل‌اللَّه نوری را بالای دار بکِشند و دم نزدند؛ دیدند که او را با این‌که جزو بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود، به جرم این‌که با جریان انگلیسی و غربگرای مشروطیت همراهی نکرد، ضد مشروطه قلمداد کردند - که هنوز هم یک عده قلمزن‌ها و گوینده‌ها و نویسنده‌های ما همین حرف دروغ بی‌مبنای بی‌منطق را نشخوار و تکرار می‌کنند - پنجاه سال بعد چوبش را خوردند: در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشکیل شد و در آن‌جا انتقال سلطنت و حکومت به رضاشاه را تصویب کردند. آنها یک عده آدم خاص نبودند؛ این یک گناه ملی و عمومی بود. «و اتّقوا فتنة لاتصیبنّ الّذین ظلموا منکم خاصّة»(1)؛ گاهی مجازات فقط شامل افرادی که مرتکب گناهی شدند، نمی‌شود؛ مجازات عمومی است؛ چون حرکت عمومی بوده؛ ولو همه‌ی افراد در آن شرکت مستقیم نداشتند. همین ملت آن روزی که به خیابان‌ها آمدند و سینه‌شان را مقابل تانک‌های محمدرضا پهلوی سپر کردند و از مرگ نترسیدند؛ یعنی تحمل و صبر و سکوت گناه‌آلود پنجاه ساله را تغییر دادند، خدای متعال پاداش آنها را داد؛ حکومت ظلم ساقط شد، حکومت مردمی سر کار آمد؛ وابستگی ننگ‌آلود سیاسی از بین رفت، حرکت استقلال آغاز شد و ان‌شاءاللَّه ادامه هم دارد و ادامه پیدا خواهد کرد و این ملت به توفیق الهی و به همت خود، به آرمانهای خودش خواهد رسید. این به خاطر این بود که حرکت کرد. بنابراین گناه نوع سوم هم یک‌طور استغفار دارد.

بیانات‌ مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام - ۱۳۸۴/۰۸/۰۸

1 ) سوره مبارکه الأنفال آیه ۲۵
وَاتَّقوا فِتنَةً لا تُصيبَنَّ الَّذينَ ظَلَموا مِنكُم خاصَّةً ۖ وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ شَديدُ العِقابِ
ترجمه: و از فتنه‌ای بپرهیزید که تنها به ستمکاران شما نمی‌رسد؛ (بلکه همه را فرا خواهد گرفت؛ چرا که دیگران سکوت اختیار کردند.) و بدانید خداوند کیفر شدید دارد!

 

c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_haghobatel1.jpgبسیاری از دانشمندان ما، به ویژه در سده اخیر کوشیدند این سد را از میان بردارند. و علم و تمدن جدید را، آن طوری که بینش وسیع و مترقیانه اسلام اقتضا می کند معرفی کنند. پیرایه ها، تحریفها، سوء استفاده های آنرا بزدایند.

نجفی اصفهانی و سید هبه الدین شهرستانی، میرزا عباسعلی واعظ چرندابی، و در این اواخر استاد شیخ محمد رضا مظفر و استاد احمد امین و بسیاری از بزرکان دانش و فضیلت ما، در این راه کامهای با ارزشی پیمودند، لیکن تأثیر کار آنها همچون داروی موقت بود که فقط می توانست روی این درد همه گیر نسبت به جوانان طالب علم و تمدن غرب مرهم موقت بگذارد و علاج درد نبود، لذا پیوسته روال کار بر جدائی علم و تمدن، از مذهب و اخلاق بود و بود.
تا در این عصر انقلاب، تحول فکر اسلامی و نبوغ شجاع مرد پوینده ای از سلاله ابر مردان علم و تقوا و فضیلت، شهید نامدار تاریخ تشیع، آیه الله العظمی سید محمد باقر صدر، از سرزمین مقدس نجف اشرف به تمام جهان تراوش کرد و همه جا صلا برداد، و با آثار ارزشمند خود، حق علم و تمدن و اقتصاد و روان شناسی غربی را ادا کرد، و تار و پود سوء استفاده ها را از بنیاد بر کند.
و ما در ایران خودمان، همزمان با این حرکت فکری شخصیتهای ناشناخته ای از آشنایان نسبت به هر دو تمدن و فرهنگ داشتیم که درست تحقیقات این دانشمندان یک خط فکری اصیلی را تعقیب می کرد و آن خط فکری عبارت بود از: «اشراف بر علم، فلسفه و تمدن جهان امروز از دیدگاه اسلام».
فیلسوف و متفکر شهید انقلاب اسلامی ایران، آیه الله شیخ مرتضی مطهری - رضوان الله علیه- درست همرزم و همسنگر آیه الله صدر در جبهه نبرد با سوء استفاده از علم و تمدن غربی بود. با این تفاوت که استاد مطهری تا قبل از شهادتش، مقام و موقعیت فکری او در سطح جهانی معرفی نشده بود. تنها روشنفکران مسلمان ما بودند که از این مایه فکری الهام می گرفتند، و در حرکتهای انقلابی خود از آن تغذیه می کردند.
و نیز ما اکنون شاهد همان خط فکری در رجال و اساتیدی مانند آیه الله فیلسوف متعالی و عارف متنسک استاد علامه سید محمد حسین طباطبائی قدس سره صاحب تفسیر المیزان، و فیلسوف و محقق ژرف اندیش اسلامی، استاد محمد تقی جعفری و دیگران می باشیم.
ولی امتیاز آیه الله شهید محمد باقر صدر در نبرد فکری فلسفه ما، اقتصاد ما و خلاصه در فرهنگ و تمدن ما، این است که از سالیان پیش در سطح جهانی مطرح گردیده، و بیرون از رنگ ملیتها سنگر مبارزه فکری را اشغال کرده و مایه وحشت قدرتهای بزرگ جهانی شده بود. و شاید اگر دستور اربابان نبود، عراق مزدور با همه دژخیمی اش جرأت چنین جنایتی را بخود راه نمی داد، زیرا آنها خطر این عالم بزرگ را بیش از هر کس برای سوء سیاست استعماریشان درک می کردند.
لذا باید دانست این جنایت تنها نسبت به شخص ایشان نبود، بلکه نسبت به گستره فکری یک امت در مبارزه با سوء استفاده هایی که در همه زمینه های علم و تمدن و فلسفه و اجتماع بعمل آمده، صورت گرفته است، چرا که این رشید مرد با اصالت تفکر اسلامی خود، و ژرف اندیشی و روح انقلابی که نشان داد، در همه صحنه ها شجاعانه به نبرد رفته و پیروزمندانه بیرون آمده است.

برای نمونه، کتاب «سنت های تاریخ در قرآن» را بنگرید که تمره آخرین بحثهای استاد شهید است در مسائل اجتماعی و فلسفه تاریخ و تحلیل های ژرف و منطقی که نسبت به جوامع نموده و خیالبافی های جامعه شناسان معاصر را عموما زیر سؤال برده است. یکی از نوآوری‌های شهید صدر شیوه پاسخ دادن وی به بحث امکان استخرج سنت‌های تاریخی از قرآن است. ایشان با توجه به هدف از قرآن در دگرگون‌سازی جوامع، توضیح سنّت‌ها و قوانین حاکم بر تاریخ را برای مؤمنان یک ضرورت عقلی می‌شمارد. کتاب «سنت های تاریخ در قرآن» از جمله آثار فاخر این فقیه و عالم شهید است که با استناد شواهد قرآنی و تاریخی، به نقش اساسی و تأثیر گذار «انسان» در بروز و ظهور تحولات اجتماعی در اعصار مختلف پرداخته است.

c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_sonatha5.pngخواندن تاریخ، بدون توجه به سنتهای حاکم بر آن، بیشتر از آنکه تاریخ باشد، داستان است؛ خواب آور است. نه اینکه بد باشد، اما برای قصه قبل از خواب خوب است. به درد بیداری و بیدار کردن نمی خورد. تنها سیر در گذشته است. خوشحالی یا حزنی، ناشی از اینکه فلان کار انجام شد یا نشد؛ بدون نگاه به آینده. همین نکته، در تدریس تاریخ نیز بسیار موثر است؛ و معلمان تاریخ باید به این نکته توجه داشته باشند.

«سنت های تاریخ در قرآن» اثر گرانقدر شهید سید محمد باقر صدر، از معدود کتابهایی است که بعد از مطالعه آن، حیاتی دوباره خواهید یافت. بطوریکه حتی انقلاب اسلامی ایران را با معنا و مفهوم عمیق تری نسبت به گذشته تحلیل و تفسیر خواهید نمود.

عناوین اصلی کتاب شامل:
پیشگفتاری بر آخرین درسهای استاد شهید آیه اللّه سید محمد باقر صدر؛ مقدمه رابطه قرآن با سنت های تاریخ ؛ فصل اول سنت های تاریخ در قرآن ؛ فصل دوم ویژگی های سنت های تاریخ در قرآن ؛ فصل سوم بستر سنت های تاریخ ؛ فصل چهارم تحلیل عناصر اجتماعی در قرآن ؛ فصل پنجم نقش انسان در حرکت تاریخ ؛ فصل ششم نقش ایده آل گزینی ؛ فصل هفتم خط سیر همه به سوی ایده آل مطلق ؛ فصل هشتم تحلیل عناصر اجتماعی ؛ فصل نهم انعکاس رابطه انسان و طبیعت در رابطه انسان با انسان ؛ فصل دهم قانون های ثابت و متغیر در اسلام ؛ خاتمه نتیجه بحث های قرآنی
مطالعه این اثر ارزشمند را به همه عزیزان فرهیخته و ژرف اندیش توصیه میکنیم.

 

 مطالعه کتاب : سنت های تاریخ در قرآن                 دانلود کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» با فرمت های مختلف

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

  درسهای زندگی
 

توصیه مقام معظم رهبری به جوانان در مورد اولویت انتخاب بین کار اجرایی و کار فرهنگی:

«کار اساسی عبارت است از هدایت»

   

مطالب جديد

مخاطب اول
شنبه, 22 مهر 1396
article thumbnailچند اقدام لازم که مسئولان در آستانه خیمه‌شب بازی جدید دولت آمریکا باید انجام دهند؛ مخاطب اول؛ در...
آفت مدیران غیرانقلابی
جمعه, 14 مهر 1396
article thumbnailنگاه طعمه ای یا مسئولانه ی مدیران، از منظر مقام معظم رهبری؛ « گفتمان انقلاب اسلامی: شرایط کنونی کشور به لحاظ این‌که...
article thumbnailرابطه قضا و قدر الهی و تفویض امور به اسباب و علل؛ اثر استاد شهید مرتضی مطهری (رحمة الله علیه) از پیغمبر...

Developed in conjunction with Ext-Joom.com