• «احساس خطر میکنم!»
    «احساس خطر میکنم!»

    «حرکت جامعه باید به سمت آن تعالی و آن ارزشها، حرکت به سمت بالا باشد؛ حرکت مثبت باشد. این حرکتهای به سمت پائین، همان بیماریهائی است که برای نظام اسلامی ممکن است پیش بیاید؛ و این خطر برای نظام اسلامی است؛ مردم باید بیدار باشند.» مقام معظم رهبری ۱۳۸۸/۰۶/۲۰

  • نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
    نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
  • (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)
    (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)

    پیامبر اکرم این هدف را دنبال میکرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد. هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دلها برسد.

  • اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها
    اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها

    «قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ» (ال عمران‏26)

  • السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره
    السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره
  •                                                                            واجب همیشگی
    واجب همیشگی
  • اللهم عجل لولیک الفرج
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
    اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
  • «حوزه‌ی علمیه انقلابی»
    «حوزه‌ی علمیه انقلابی»

     «اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه‌ی علمیه «انقلابی» بماند؛ زیرا اگر حوزه‌ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵

  • اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.
    اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.

    نقطه‌ى کانونى اقتصاد مقاومتى عبارت است از درون‌زایى در کنار برون‌گرایى. درون‌زایى به معناى انزواطلبى تعبیر نشود؛ درون‌زایى با نگاه به بیرون و با گرایش به بیرون جامعه امّا تکیه به توانایى درونى و به ظرفیّت درونى.

    (بیانات رهبری- 1393/01/06)

c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_shemrezamaneh.png

کربلا يک منطق است؛ نه فقط يک منطقه و ماهيت استراتژيک.

واقعه عاشورا به گونه اي است، که بالقوه از ظرفيت بالايي براي تاثيرگذاري بر مخاطب جهاني برخوردار است. پرداختن به مردي که در کمتر از يک و نيم روز، تمام هستي خويش را به قربانگاه مي برد تا در موضع و موقف شهادت، پرچم کرامت و آزادگي را به اهتزاز درآورد و رو در روي حکومتي بايستد، که براي مرگ بوزينه خليفه يک هفته در بلاد مسلمين عزاي عمومي اعلام مي کند؛ برافروختن آتش در خرمن نظام سلطه و دلجويي از محرومين و مستضعفين عالم است.

 

زنده نگه داشتن قيامي که يک اقليت هفتاد و دو نفري، يک جمعيت سي هزار نفري را از نظر روحي شکست دادند؛ نفخه صوري است که حيات، شرافت و انسانيت انسان را احيا مي کند. آنجا که حربن يزيد رياحي و تعداد ديگري از لشکر دشمن به سپاه امام پيوستند؛ اما يک نفر از سپاه امام به دشمن ملحق نشد. همچنين ممانعت ابن سعد از نبرد تن به تن با اصحاب سيدالشهدا(ع)، خود دليل ديگري بر شکست روحي دشمن بود.

 

آري؛ «گريه براي مظلوم، فرياد بر سر ظالم است» و چه ظلمي از اين بالاتر که وقتي حضرت در مدينه فرمود: « اگر يزيد خليفه شود، و علي الاسلام السلام»، مردم يکديگر را نگاه مي کردند و ذهن عليل خواص جامعه نيز توان تبيين حقيقت را نداشت، تا حنجره حناق گرفته عوام را به تکبير قيام وصل کند.

اعظم مصائب اين است، که در گردنه هاي نفس گير تاريخ و بزنگاه هاي حساس، نسبت ها در جامعه اسلامي بر مبناي «خضر و موسي» رعايت نمي شود.

امتناع حسين بن علي(ع) از بيعت، و مهاجرت ايشان از مدينه، يک پيام داشت و آن هم حرکت در مسير صلاح و رستگاري بود؛ «انما خرجت لطلب الاصلاح في امه جدي»؛ که اگر مثل يزيد بر مردم حاکم شد بايد فاتحه اسلام را خواند. اي کاش آن روز خواص و عوام مدينه به فرمان اولي الامر حقيقي خويش گردن نهاده و تمکين کرده بودند، تا جناياتي به مراتب سهمگين تر از آنچه در کربلارخ داد در واقع حره، توسط لشکريان يزيد به وقوع نمي پيوست. يزيدي که معتقد بود «لعبت هاشم بالملک فلاخبر جاء و لاوحي نزل» بني هاشم با حکومت بازي کرد و اِلّا نه وحي نازل شد، نه خبري آمد(!)


سؤال! اگر حضرت فقط در خانه خويش مي نشست و تسبيح به دست، غفيله مي خواند و روزه مي گرفت، باز هم حکومت ايشان را شهيد مي کرد؟

اگر  حضرت اباعبدالله عليه السلام، منفعل از سياست روز و با کهولت سن، در بستر بيماري از دنيا مي رفت روح سلحشوري، مقاومت و بيداري اسلامي جريان مي يافت؟

چيزي شبيه به عملکرد پاپ در دنياي مسيحيت. اگر سبک زندگي ائمه معصومين(علیهم السلام) چنين بود، نه تنها خطري براي حاکمان نداشتند، که خاصه بني اميه و بني عباس بسته هاي تشويقي بسياري نيز به مردم اعطا مي کردند تا به پيروي از اين اهل بيت بشتابند و نتيجه آنکه، شيعه ديگر مانايي و پويايي امروز را نداشت.

 

شيخ عبدالله علايري، آن عالم سني مذهب منصف، تعبير رسايي دارد مبنی بر اینکه: «هجرت رسول اکرم براي احداث ساختمان دين و حرکت امام حسين(ع) براي محافظت از اين بنا بود».

درست است که صداي کربلا به خوبي به مصر و بحرين و يمن و عربستان نرسيد، اما امروز هر برکتي در خاورميانه مشاهده مي شود، محصول نهضت عاشوراست.

دکترين بيداري اسلامي و انديشه امام راحل(ره) برآمده از مرام عاشورا و مشرب فکري اسلام ناب است آمجا که فرمود: «تا کفر و شرک هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستيم»، پس «مسلمانان تمامي کشورهاي جهان به فکر نگه داشتن وضع موجود نباشند که عزت و حيات در سايه مبارزه است و مبارزه با رفاه طلبي سازگار نيست».
   
تحليل گران سرويس هاي جاسوسي غرب بر اين باورند که فرآيند فروپاشي ايدئولوژيک در پروژه ناتوي فرهنگي، يک اصل بنيادين دارد که در هر دوره تاريخي به شکلي ظهور مي کند و کليد اين فروپاشي در عصر حاضر، نابودي روحيه مقاومت در بين ايراني هاست.

براساس نظريه فرانسيس فوکوياما «شيعه، پرنده اي است که دو بال دارد. يک بال سبز و يک بال سرخ. بال سبز اين پرنده همان مهدويت و روحيه عدالت خواهي اوست، و بال سرخ شيعه، شهادت طلبي است که ريشه در کربلا دارد و او را ناميرا کرده است. براي پيروزي بر اين ملت، بايد ميل و ذائقه مردم را تغيير داد و رفاه طلبي را جايگزين شهادت طلبي کرد. اين ميل ها تغيير نمي کند مگر ارکان يک حکومت از آن حمايت کند.»

فوکوياما «سينما» را يکي از ابزارهاي اين تئوري ناميد که مي تواند به نابودي مقاومت شيعي مدد رساند و هاليوود بهترين انتخاب براي خلق فرهنگي، جايگزين اسلام است.

 

به رغم انتظاري که از ظرفيت نهفته در بطن سينماي ايران داريم، دل بستن به مجالس پرشور اهل بيت به عنوان خاکريز اول مقاومت مي تواند نقش مهمي را ايفا و باقري ها، چمران ها، شهرياري ها، علي محمدي ها و تهراني مقدم هاي ديگري را براي اردوگاه اسلام تربيت کند. پتانسيل و انرژي موجود در مجالس اهل بيت به حدي است که مي توان از آن به عنوان دکترين مقاومت اسلامي در برابر استراتژي هاي دشمن ياد کرد.

بايد همان مجاهدتي که در عرصه هاي هسته اي، فضايي و موشکي انجام شده است در حوزه نهضت عاشورا نيز شکل بگيرد و اين حماسه جاويدان به شکلي تاثيرگذار در عرصه بين الملل مطرح شود.

بر هيئت فرض است که به عنوان پيش قراولان اين مسير، وحدت، يکي شدن و هم پوشاني را به عنوان شرط لازم رعايت کنند. مفهوم مخالف آن اين است که نبايد با عملکرد جزيره اي، اجتماعات کوچک، مناسبت گرايي و هرکس به راه خود، مسير تحقق و نيل به اهداف متعالي را مختل کرد. بايد صرف نشستن در مجالس اهل بيت، سيطره دستگاه ليبرال سرمايه گرايي غرب را به نابودي سوق دهد و برون داد اين مجالس و مجامع، خواب را از چشمان سردمداران کفر جهاني بگيرد؛ در غير اين صورت اگر در کاخ سفيد و کاخ اليزه هم روضه بپا کنيم، نه تنها براي استکبار خطري ندارد، که روساي جمهور آمريکا و فرانسه نيز در آن شرکت مي کنند!


حضرت امام خمینی(ره) در بياني وارسته فرمود:

«ما هر روز بايد گريه کنيم. ما هر روز بايد براي حفظ اين مکتب منبر برويم. البته يک مطلبي هم که بين همه ما بايد باشد، اين است که به مردم بفهمانيم که همه اش اين نيست که ما مي خواهيم ثواب ببريم. قضيه اين است که ما مي خواهيم پيشرفت کنيم. سيدالشهدا هم که کشته شد، نه اينکه رفتند يک ثوابي ببرند؛ رفت که مکتب را نجات بدهد؛ اسلام را پيشرفت بدهد؛ اسلام را زنده کند.

شما هم که داريد نوحه خواني مي کنيد، حرف مي زنيد، خطبه مي خوانيد، مردم هم گريه مي کنند، همه روي اين مقصد باشد که مي خواهيم اسلام را با همين هياهو حفظ کنيم،؛ چنانچه تا حالاهم حفظ شده است. بايد اين نکته هم به مردم گفته شود و تذکر داده بشود که آقا، قضيه روضه خواني اين نيست که من يک چيزي بگويم و يکي هم گريه کند؛ قضيه اين است که  وقايع کربلا با گريه حفظ شده است».

   

با عنایت به این همه، گزاف نیست اگر بگوییم عاشورا عظيم ترين زرادخانه فکري جهان اسلام و محل اتحاد شيعه و سني است. بايد توجه داشت شهادت نوه پيامبر مکرم اسلام، بازخورد نبرد با کفار و ارتش روم و عوامل خارجي نبود؛ بلکه، برآيند جرياني خزنده و فاسد در درون دنياي اسلام بود. جرياني برآمده از دل نفاق، به سردمداري اشراف زاده هاي لامذهب.

آن حضرت به دست «قيصر روم»، «سزار» يا «هراکليوس» در مرزهاي اروپا يا شمال آفريقا کشته نشد؛ بلکه در مجاورت شهر کوفه، پايگاه حکومت پدرش در بيست سال قبل، به قتل رسيد؛ آنهم نه به دستور کليسا يا مؤبد مجوس، يا علماي يهود، که به فتواي مجتهدي به نام «شريح قاضي»!

 

پس بايد با نگاه استراتژيک براي مظلوميت امام حسين(عليه السلام) گريست و در رثاي سيدجوانان اهل بهشت اقامه عزا کرد. نه شيعيان حق دارند حضرت را فقط براي خود بدانند، نه انصاف است اهل سنت امام حسين(ع) را فراموش کنند. بايد در يک فضاي توام با اخوت اسلامي، گردهم جمع شد و مقدمات تحقق جامعه آرماني را فراهم کرد. «ما ملتي هستيم که با همين گريه ها يک قدرت 2500 ساله را از بين برديم». گزاره اي که بايد مطمح نظر قرار گيرد، اين است که فقط مرثيه تيغ ها و تيرها «مصيبه ما اعظمها» نيست، «واعظم رزيتها في الاسلام» آنجاست، که به قول علامه محمدتقي مصباح:

«درس آموزي ما از واقعه عاشورا محدود به ذکر مصيبت شود. در حالي که اين حقيقت چنان عظيم است، که بت پرستاني چون گاندي از آن درس زندگي گرفته اند.»

 

نويسنده: سيدعلي ابراهيمي

عنوان اصلی: انقلاب اشک
    
     

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

  درسهای زندگی
 

توصیه مقام معظم رهبری به جوانان در مورد اولویت انتخاب بین کار اجرایی و کار فرهنگی:

«کار اساسی عبارت است از هدایت»

   

مطالب جديد

مخاطب اول
شنبه, 22 مهر 1396
article thumbnailچند اقدام لازم که مسئولان در آستانه خیمه‌شب بازی جدید دولت آمریکا باید انجام دهند؛ مخاطب اول؛ در...
آفت مدیران غیرانقلابی
جمعه, 14 مهر 1396
article thumbnailنگاه طعمه ای یا مسئولانه ی مدیران، از منظر مقام معظم رهبری؛ « گفتمان انقلاب اسلامی: شرایط کنونی کشور به لحاظ این‌که...
article thumbnailرابطه قضا و قدر الهی و تفویض امور به اسباب و علل؛ اثر استاد شهید مرتضی مطهری (رحمة الله علیه) از پیغمبر...

Developed in conjunction with Ext-Joom.com