•                                                                            واجب همیشگی
    واجب همیشگی
  • اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
    اصول هفتگانه امام خمینی| اسلام ناب
  • اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها
    اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها

    «قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ» (ال عمران‏26)

  • السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره
    السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره
  • نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
    نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. (مقام معظم رهبری1387/12/14 )
  • «حوزه‌ی علمیه انقلابی»
    «حوزه‌ی علمیه انقلابی»

     «اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه‌ی علمیه «انقلابی» بماند؛ زیرا اگر حوزه‌ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵

  • «احساس خطر میکنم!»
    «احساس خطر میکنم!»

    «حرکت جامعه باید به سمت آن تعالی و آن ارزشها، حرکت به سمت بالا باشد؛ حرکت مثبت باشد. این حرکتهای به سمت پائین، همان بیماریهائی است که برای نظام اسلامی ممکن است پیش بیاید؛ و این خطر برای نظام اسلامی است؛ مردم باید بیدار باشند.» مقام معظم رهبری ۱۳۸۸/۰۶/۲۰

  • (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)
    (مقام معظم رهبری ۱۳۸۰/۰۲/۲۸)

    پیامبر اکرم این هدف را دنبال میکرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد. هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دلها برسد.

  • اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.
    اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی و محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور.

    نقطه‌ى کانونى اقتصاد مقاومتى عبارت است از درون‌زایى در کنار برون‌گرایى. درون‌زایى به معناى انزواطلبى تعبیر نشود؛ درون‌زایى با نگاه به بیرون و با گرایش به بیرون جامعه امّا تکیه به توانایى درونى و به ظرفیّت درونى.

    (بیانات رهبری- 1393/01/06)

  • اللهم عجل لولیک الفرج
    اللهم عجل لولیک الفرج

 c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_quran4jpg.jpegخداوند متعال برای بهره بردن انسان از قرآن مجید، شرایط و آدابی را مشخص فرموده که یکی از مهم‌ترین آنها، «تدبر» در آیات است؛ چنان که در آیه 29 سوره «ص» می‌فرماید: «كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ » این کتابی است پر برکت که بر تو نازل کردیم تا در آیات آن تدبر کنند و خردمندان متذکر شوند.
در روایتی از امیر المومنین حضرت علی (علیه السلام) نیز می‌خوانیم: « آگاه باشید! در قرائتی که با تدبر همراه نباشد، خیری نیست.» (بحارالانوار ،  ج 89 ، ص 210)
روشن است که تدبر در آیات قرآن، نیازمند آشنایی با معانی و مفاهیم آیات است و از آن رو شاید  بسیاری ار مؤمنان و ارادتمندان قرآن کریم با زبان قرآن یا تفسیر آن آشنا نباشند و نیز فرصت مراجعه به تفاسیر مختلف و یا تحقیق و بررسی در این خصوص را نداشته باشند، لازم است مقدمات، شرایط  و لوازم آن فراهم گردد.
با توجه به این که در برخی از آیات قرآن، معنای آیه حتی با ترجمه‌ای روان، بازهم مبهم و سؤال برانگیز است و بعضی از آیات نیز در عین وضوح به توضیح بیشتری نیاز دارد، به نظر رسید که ارایه این توضیحات و ذکر شأن نزول و روایاتی که در ذیل این آیات از معصومین ( علیهم السلام) نقل شده و بیان نظریات مفسران، برای علاقمندان به قرآن کریم مفید باشد.

 

پیش گفتار؛

«پایگاه اطلاع رسانی معراج» در نهایت تواضع و خضوع افتخار دارد، در راستای ترویج و اتقان سازی فرهنگ حیات‌بخش قرآن، در سبک زندگی مؤمنین حقیقت جو و عبرت آموز، منتخبی از آیات قرآن کریم را بر حسب موضوعات متنوع اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، تحت عنوان « آیات زندگی»، عیناً از متن اثر ارزشمند « قرآن حکیم» که با ترجمه حضرت آیت الله مکارم شیرازی و همت خدا پسندانه گروهی از محققان و کارشناسان ارجمند علوم قرآنی تدوین و توسط مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران به زیور طبع آراسته شده است، به ضمیمه بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری در باب فهم و تدبر در قرآن کریم، به تدریج تقدیم حضورکاربران و علاقمندان محترم نماید. التماس دعا!

 

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي هَدانا لِهذا وَ ما كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ (‌‌اعراف 43) «ستایش مخصوص خداوندی است که ما را (به این همه نعمت‌ها) رهنمون شد؛ و اگر خدا ما را هدایت نکرده بود،ما به (این‌ها) راه نمی‌یافتیم.»
سپاس خداوندی را که نعمت عظیم قرآن را بر ما بندگان ناچیز فرو فرستاد و بهترین مخلوقاتش یعنی پیامبر اکرم و خاندان پاک و مطهرش ( صلوات الله علیهم اجمعین ) را با این کتاب عزیز همراه کرد تا بدین وسیله ما را از اعماق چاه هوا و هوس به سرای نور و آرامش در آورد و در جوار قرب و رحمتش، تا ابد بر کمال ما بیفزاید.

وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَساراً (اسراء82)
«و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان نازل می‌کنیم؛ و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمی‌افزاید.»

 

بیانات مقام معظم رهبری در محفل انس با قرآن - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸ ؛

« قرآن کتاب معرفت است، کتاب نور است. «وَ مَا جَالَسَ هَذَا القُرآنَ اَحَدٌ اِلّا قَامَ عَنْهُ بِزِیادَة اَو نُقصَانٍ زِیَادَةٍ فى هُدًى اَو نقصانٍ فى عمًى»؛ این کلام منسوب به امیرالمؤمنین است؛ فرمود: هرکسى که با قرآن نشست، از این نشست که برخاست، یا هدایتى در او افزون شده است یا بى‌معرفتى و کورى‌اى از او کم شده است. یک افزایشى و یک نقصانى در او به‌وجود مى‌آید، افزایش در هدایت و نقصان در کورى، نقصان در گمراهى، یعنى گمراهى انسان کم میشود. هدایت انسان، آگاهى انسان افزایش پیدا میکند؛ نشست و برخاست با قرآن این‌جورى است؛ این البتّه با توجّه و تدبّر در قرآن حاصل میشود.

قرآن را باید با توجّه خواند؛ توجّه داشته باشیم که صِرف تشکیل این اصوات مطلوب نیست؛ با توجّه به معانى، با توجّه به مرادات قرآنى باید قرآن را خواند؛ اگر این شد، آن وقت جامعه‌ى اسلامى راه خودش را پیدا میکند. «اَللهُ وَلىُّ الَّذینَ ءامَنُوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ اِلَى النُّور»؛ از ظلمات خرافات، از ظلمات گمراهى‌ها، از ظلمت ترس، از ظلمت توهّمات، انسان خارج میشود «اِلَى النُّور»؛ نور هدایت، نور معرفت، نور تقرّب به پروردگار، نور انس با پروردگار. اینها خصوصیّاتى [است‌] که با نشستن با قرآن و انس با قرآن براى انسان به‌وجود مى‌آید و ما به این احتیاج داریم؛ امّت اسلامى امروز به این احتیاج دارد.

جامعه‌ى اسلامى امروز با چالشهاى جدّى روبه‌رو است؛ مکرّر عرض کردیم توجّه به چالشها به معناى این نیست که ما احساس کنیم که دشمن قوى است و بر ما غلبه پیدا خواهد کرد؛ این‌جور نیست. جامعه‌ى اسلامى با چالشها مواجه است و مواجهه‌ى با چالشها یک فرصتى است براى اینکه اسلام بتواند از مراحل سیر تاریخىِ حرکت به‌سوى اعتلاى مورد نظر، ان‌شاءالله یک پلّه‌ى دیگر، یک حرکت دیگر، یک مرحله‌ى دیگر پیش برود؛ امروز این‌جورى است. ما در دوره‌هاى قبل از پیروزى انقلاب اسلامى و قبل از بیدارى اسلامى، دنیاى اسلام را در حال غفلت میدیدیم؛ امروز دنیاى اسلام در حال آگاهى است. حوادثى هم که در دنیاى اسلام رخ میدهد، به کمک آگاهى امّت اسلامى مى‌آید؛ ما را آگاه‌تر میکند، روشن‌تر میکند، وظایف ما را براى ما مشخّص‌تر میکند. دشمنان اسلام از این بصیرت مؤمنین و امّت اسلامى بیمناکند؛ ما این بصیرت را باید روزبه‌روز تقویت بکنیم؛ اوّلین مرحله همین است که این چالشها را بشناسیم.»

 

صفات الهی خداوند - «خداوندی که مالک روز جزاست»

 «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» (بقره3)  –  «مالک روز جزا»
• ترجمه و شرح:  « بی شک خداوند مالک و فرمانروای دنیا نیز هست؛ اما مالکیت و فرمانروایی او در قیامت به طور کامل آشکار و ظاهر خواهد شد؛ زیرا تمام پیوندهای مادی و مالکیت‌های ظاهری در قیامت از بین خواهد رفت و مالکیت و فرمانروایی مطلق از آن خدا خواهد بود؛ چنان که فرموده است: « روزی که همه‌ی مردم آشکار می‌شوند و چیزی از آنها بر خداپنهان نخواهد ماند.( و گفته می‌شود) امروز فرمانروایی برای کیست؟ برای خداوند یکتای قهار است. » (غافر 16) همچنین در آیه 19 سوره انفطار فرموده است: « روز جزا، روزی است که هیچ‌کس قادر به انجام کاری برای دیگری نیست و همه امور در آن روز از آن خداست ... ولی در روز قیامت، تمام حاکمان از میان می‌روندو هیچ حکومتی جز حکومت خدا باقی نمی‌ماند.»(تفسیر نمونه ج 26 ، ص 236)
در حالات امام سجاد(ع) نقل کرده‌اند که هنگامی که آیه « مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ » را می‌خواند، آن‌قدر آن را تکرار می‌کرد که نزدیک می‌شد جان دهد.(اصول کافی  ج 2 ، ص 595)
باید توجه نمود که مالکیت خداوند، حقیقی است و شامل احاطه و سلطنت است؛ ولی مالکیت‌های اعتباری مردم در دنیا، از سلطه مالک خارج می‌شود و تحت سلطه‌ی واقعی آنها نیست. در قیامت تمام واسطه ها و اسباب قطع می‌شوند و نسبت‌ها و خویشاوندی‌ها نیز از بین می‌رود.(تفسیر نور ج 1 ، ص 26)

به عبارت دیگر : «خداوند متعال از جهات مختلف قابل عبادت است و ما باید حمد و سپاس او را به جا آوریم. به خاط کمال ذلت و صفات او که « الله» است؛ به خاطر احسان و تربیت او که « رب العالمین » است؛ بخاطر مرحمت و لطف او که « الرحمن الرحیم » است و به خاطر قدرت و هیبت او که « مالک یوم الدین » است. زیرا که قیامت نیز پرتوی از ربوبیّت و جلوه ای از رحمت خداوند است.»(تفسیر نور ج 1 ، ص 27)

 

c_400_300_16777215_00_images_mataleb_mouzu_quran0.jpgصفات الهی خداوند -  «اراده الهی بالاتر از همه‌ی خواست‌ها»؛

«... وَ ما هُمْ بِضارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ ...» (بقره 102) « ولی هیچگاه نمی‌توانند بدون اجازه خداوند به انسانی زیان برسانند»
ترجمه و شرح: « در تفسیراین جمله از آیه شریفه، گفته‌اند که این چنین معنی نمی‌دهد که اجباری در کاراست؛  بلکه اشاره به این اصل از اصول اساسی توحید است که همه‌ی قدرت‌ها در این جهان از قدرت پروردگار سرچشمه می‌گیرد و حتی سوزندگی آتش و برندگی شمشیر،  به اذن و فرمان اوست. چنان نیست که جادوگر بتواند بر خلاف اراده‌ی خدا، در عالم آفرینش دخالت کند و چنین نیست که بتواند خدا را در حکومتش محدود نماید؛ بلکه این‌ها خواص و آثاری است که او  در موجودات گوناگون قرار داده است. بعضی از آن خوب بهره می‌گیرند و  برخی سوء استفاده می‌کنند. پس آزادی و  اختیاری که خداوند به انسان‌ها داده نیز وسیله‌ای برای آزمایش و تکامل آن‌هاست.(قرآن حکیم ص 16)
«قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ» ( ال عمران‏26)  « بگو: خداوند! تو صاحب فرمان و سلطنتی. به هرکس - طبق مصلحت و حکمت خود- بخواهی حکومت می‌دهی و از هر کس بخواهی حکومت را می‌گیری و هر که را بخواهی عزت می‌بخشی و هرکه را بخواهی ذلیل می‌‌نمایی؛ همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایی»
ترجمه و شرح: « در تفسیراین جمله از آیه شریفه، گفته‌اند اعطای عزت و ذلت تنها از جانب خداوند است و طبق قوانین و سنت او، بدون جهت و دلیل خداوند کسی را عزت نمی‌بخشد و یا ذلیل نمی‌سازد. مثلاً در روایات می‌خوانیم: هر کس برای خداوند تواصع و فروتنی نماید، خداوند او را عزیز می‌کند؛ و هر کس تکبر نماید، خدا او را ذلیل می‌گرداند.(بحار ، ج 16 ص 265)

بنابراین عزت و ذلت از خداست؛ ولی ایجاد زمینه‌های آن به دست خود ماست.(تفسیر نمونه، ج ، ص 39)
نمونه بارز دیگر از غلبه اراده خداوند بر تدابیر انسان‌ها را می‌توان در داستان سراسر حکمت و عبرت آموز حضرت یوسف (ع) مشاهده نمود: برادران حضر یوسف اور ا در چاه انداختند تا ذلیل شود؛ همان باعث شد که در کاخ فرمانروای مصر جای گرفت و عزیز شد. همسر عزیز مصر او را به زندان انداخت تا خوارش کند؛ همان سبب شد تا در نزد پادشاه صاحب مقام و منزلت گردید. برادران پیراهن خونین او را نزد پدر بردند و حضرت یعقوب از غصه‌ی آن نابینا شد؛ ولی اراده خداوند بر آن بود تا بینایی یعقوب با پیراهن یوسف باز گردد. خلاصه آنجا که همه‌ی اسباب و علل ظاهری دست بدست هم دادند تا حضرت یوسف را مفلوک و مغلوب نمایند، اراده الهی برآن بود تا یوسف صدیق روز به روز در بین آحاد بشر آن روز و حتی دوران‌های پس از آن،  عزیزتر و  محبوبتر و بلکه اسوه مخلوقات شود.(قرآن حکیم ص 246)

 

 سلسله موضوعات « آیات زندگی » / برگرفته از «قران حکیم» -  ترجمه حضرت آیت الله مکارم شیرازی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

  درسهای زندگی
 

توصیه مقام معظم رهبری به جوانان در مورد اولویت انتخاب بین کار اجرایی و کار فرهنگی:

«کار اساسی عبارت است از هدایت»

   

مطالب جديد

مخاطب اول
شنبه, 22 مهر 1396
article thumbnailچند اقدام لازم که مسئولان در آستانه خیمه‌شب بازی جدید دولت آمریکا باید انجام دهند؛ مخاطب اول؛ در...
آفت مدیران غیرانقلابی
جمعه, 14 مهر 1396
article thumbnailنگاه طعمه ای یا مسئولانه ی مدیران، از منظر مقام معظم رهبری؛ « گفتمان انقلاب اسلامی: شرایط کنونی کشور به لحاظ این‌که...
article thumbnailرابطه قضا و قدر الهی و تفویض امور به اسباب و علل؛ اثر استاد شهید مرتضی مطهری (رحمة الله علیه) از پیغمبر...

Developed in conjunction with Ext-Joom.com